Kolejne odcinki podkarpackiej S19 oddane do użytku! (ZDJĘCIA,VIDEO)
PODKARPACIE. Mieszkańcy Podkarpacia mogą już korzystać z nowej drogi szybkiego ruchu łączącej Rudnik nad Sanem z Kamieniem. Prawie 30 kilometrowy odcinek drogi S19, będącej elementem międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową, został właśnie oddany do użytku kierowców.
-Przepiękna, nowoczesna i bezpieczna – tak rozpoczął swoją wypowiedź Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, wymieniając atuty oddawanego do użytku odcinka drogi ekspresowej.
–Gdyby nie zaangażowanie samorządów… spoglądam tutaj na marszałka Władysława Ortyla, z którym przed sześcioma laty rozmawialiśmy z takim zaangażowaniem i który wówczas mówił, że ta droga musi powstać, że to jest nadzieja dla regionu.- minister Andrzej Adamczyk docenił zaangażowanie samorządu województwa w procesie zabiegania o powstanie tej inwestycji.
Budowa oddanej do użytku drogi powstawała w trzech etapach. Pierwszy prowadzi z Rudnika nad Sanem do Niska i liczy 6,4 km długości. Wykonawcą prac było konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe. W ramach tego zadania wybudowano dwa węzły drogowe, sześć wiaduktów, w tym przejścia dla zwierząt oraz sześć przepustów. Koszt tego odcinka wyniósł ponad 196 mln złotych.
-To jest przełomowa chwila dla Podkarpacia. Ten odcinek, ta droga wiele wnosi do rozwoju gospodarczego Podkarpacia i rozwoju naszego kraju. Rozbudowywać drogi, infrastrukturę drogową to jedno, ale zaplanować tę rozbudowę i być potem konsekwentnym, żeby doprowadzić do tego stanu realizacji, jest naprawdę trudno. I takim okresem trudnym był właśnie czas, kiedy ta droga została skreślona przez ówczesnych rządzących. Została skreślona bo, jak twierdzili nie była potrzebna i nie dawała szans rozwojowych, a to było przecież fałszywe stwierdzenie. Dziś Podkarpacie dobrze się rozwija, podobnie jak pozostałe województwa Polski Wschodniej. Panie ministrze dziękujemy za konsekwentne zabieganie o tę drogę – mówił marszałek Ortyl.
Wykonawca podkreśla, że na odcinku z Rudnika do Niska ułożono tyle warstw bitumicznych, co odpowiadałoby równowartości 47 boisk piłkarskich, pokrytych warstwą asfaltu o grubości 10 cm. Natomiast nasypy wykonano z takiej ilości materiału, że można byłoby z niego wykonać szesnaście Kopców Kościuszki.
–Wraz z Via Carpatią na Podkarpacie dociera cywilizacja. Tak, Via Carpatia jest drogą o charakterze cywilizacyjnym. Nasze województwo dołącza w końcu do tych regionów, które spełniają wymogi i warunki komunikacji rodem z XXI wieku. Ta droga zapewni dostępność transportową i komunikacyjną. -mówił Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury .
Kolejny etap drogi to odcinek prowadzący z Niska do Jeżowego (dotychczasowa nazwa Podgórze), liczący 11,5 km długości. Wykonawcą prac było konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcciones. W ramach zadania wybudowano trzy wiadukty, sześć przejść dla zwierząt, dziewięć przepustów, a także Miejsca Obsługi Podróżnych. Koszt tego odcinka wyniósł ponad 272 mln złotych.
Z kolei trzeci etap to odcinek Jeżowe – Łowisko (dotychczasowa nazwa Kamień), liczący 10,3 km długości. Wykonawcą prac był Budimex. W ramach inwestycji powstały dwa węzły drogowe, a także siedem wiaduktów, pięć mostów, przejście dla zwierząt oraz pięć przepustów. Ten odcinek z kolei kosztował ponad 335 mln złotych.
Podkreśla się, że do wybudowania obiektów inżynierskich znajdujących się na odcinku z Niska do Jeżowego wykorzystano tyle stali, że można byłoby okrążyć nią całą Polskę dookoła i jeszcze wystarczyłoby na odcinek z Gdyni do Soliny. Z kolei na odcinku z Jeżowego do Kamienia wykonano wykopy odpowiadające aż 140 basenom olimpijskim.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie liczyła ponad 700 km długości i będzie przebiegać przez województwa – podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
- 67,5 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Zdziary, Rudnik nad Sanem – Łowisko, Sokołów Małopolski – Rzeszów Południe);
- 47,1 km – w realizacji (w systemie Buduj: Zdziary – Rudnik nad Sanem i Łowisko – Sokołów Małopolski Północ oraz Projektuj i buduj: Rzeszów Południe – Babica, Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla);
- 53,9 km – w przygotowaniu (odcinek Babica – Jawornik na etapie przetargu, a odcinki Jawornik – Lutcza – Domaradz, Domaradz – Iskrzynia i Dukla – Barwinek na etapie realizacji koncepcji programowej).
UMWP
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Prezydent Rafał Piech OSTRO o C-19: Przestańcie KŁAMAĆ! Eksperci zostaną rozliczeni!
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz