SANOK / PODKARPACIE. Podczas XXX Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2022 w Kielcach, który odbył się na początku września, Huta Stalowa Wola tradycyjnie już zaprezentowała swoje najważniejsze i najbardziej prestiżowe produktu. W ramach jednej z największych imprez zbrojeniowych na świecie, pochwalono się taktycznym pojazdem wielozadaniowym WARAN, który ma być produkowany w sanockim Autosanie.
Prezentowany pojazd jest średniej klasy kołowym transporterem opancerzonym o szerokim zakresie zastosowań umożliwiającym przewóz do 8 osób (2+6). Konstrukcja i parametry techniczne pojazdu 4×4 spełniają wymagania wszystkich norm STANAG, mających zastosowanie dla tego typu sprzętu. Jednocześnie, pojazd spełnia obowiązujące przepisy ruchu drogowego, zatem może poruszać się po drogach publicznych dla celów zarządzania kryzysowego lub szkoleniowych.
– Ochrona przeciwminowa wg STANAG 4569: Poziom 2a/2b – 3a/3b;
– Ochrona balistyczna wg STANAG 4569: Poziom 2 – 4.
PODWOZIE CIĘŻARÓWEK LINII T815-7 (FORCE)
Silnik
a) Tatra T3C-928-90, o mocy 300kW, chodzony powietrzem;
b) Cummins ISL, o mocy 270 kW chłodzony cieczą.
Automatyczna sześciobiegowa skrzynia biegów ALLISON 4500SP.
Podstawę konstrukcji stanowi centralna rura szkieletowa o średnicy ok. Ø40 cm. Składa się z modułów, między którymi montowane są przekładnie zębate przenoszące siłę z umieszczonych wewnątrz rury wałów napędowych na wahliwe półosie. W konstrukcji nie występuje konieczność przenoszenia momentu przez przeguby Cardana. Takie rozwiązanie sprawia, że przekładnie i wały nie są narażone na uszkodzenie spowodowane przeszkodami napotkanymi podczas jazdy w terenie. Podwozie cechuje się doskonałymi parametrami jezdnymi.
MOŻLIWOŚĆ ROZBUDOWY PODWOZIA
Dużą zaletą tego rozwiązania jest modułowa budowa, umożliwiająca łatwą rozbudowę. Pozwala np. na bardzo prostą rekonfigurację pojazdu 4×4 do wariantu 6×6, czy 8×8, a także na wprowadzanie dodatkowych systemów.
Modułowa budowa podwozia stosowana w szerokiej gamie pojazdów wojskowych ułatwia obsługę i obniża koszty eksploatacji.
4×4 TAKTYCZNY POJAZD WIELOZADANIOWY
POTENCJALNE WYPOSAŻENIE
- System kierowania ogniem
- System łączności wewnętrznej i zewnętrznej UKF+KF;
- Zdalnie Sterowany Moduł Uzbrojenia lub obrotnica;
- Nawigacja inercyjna;
- System filtrowentylacji;
- System przeciwpożarowy i tłumienia wybuchów;
- System ostrzegania i samoosłony z zespołem wyrzutni granatów dymnych;
- Dodatkowy agregat prądotwórczy;
- System ogrzewania i klimatyzacji w czasie postoju;
- System obrony przed bronią ABC;
- Wyciągarka do samoewakuacji;
- Opony wyposażone we wkładki runflat + CTIS;
- Zestaw wyposażenia umożliwiającego maskowanie wozu;
Możliwe wersje zabudowy pojazdu bazowego
- Wóz Dowodzenia;
- Wielozadaniowy Pojazd Wojsk Specjalnych;
- Artyleryjski Wóz Rozpoznawczy;
- Wóz Rozpoznania Stanowisk Ogniowych;
- Wóz Oficera Łącznikowego;
- Platforma dla systemów PPK (np. jako lekki
niszczyciel czołgów);
- Wóz Rozpoznania Skażeń Chemicznych i Promieniotwórczych;
- Nosiciel lekkich systemów uzbrojenia;
- Wóz dowódcy plutonu radiolokacyjnego;
- Platforma dla patroli rozminowania wykonujących unieszkodliwianie improwizowanych ładunków wybuchowych (IED);
- Pojazd do przewozu TZKOP (personelu i sprzętu Taktycznych Zespołów Kontroli Obszaru Powietrznego);
OSIĄGI
- Masa własna 13 000 kg
- Dopuszczalna Masa Całkowita 18 000 kg
- Prędkość do 110 km/h
- Zasięg działania do 700 km
- Pokonywanie muru 0,5 m
- Pokonywanie rowów 0,9 m
- Brodzenie 1,2 m (bez przygotowania)
- Pokonywanie wzniesień max 45°
- Przechylenie 32°
- Temperatura pracy od -32°C do +49°C
- Prześwit regulowany 260-430 mm
Na razie nie są znane szczegóły dotyczące np. skali i zakresu produkcji pojazdu w Autosanie.
– W chwili obecnej nie możemy podać pozostałych, szczegółowych informacji – zaznacza Katarzyna Hydzik, kierownik działu marketingu w Autosanie.
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz