REKLAMA
REKLAMA

Jakie witaminy powinny suplementować kobiety przed i w ciąży? Przygotowanie organizmu do ciąży – od kiedy brać suplementy?

Każda kobieta chce, aby przebieg ciąży i rozwój dziecka przebiegał w jak najlepszych warunkach. Najlepiej wcześniej przygotować organizm do ciąży, aby móc spokojnie przejść ten okres i spokojnie opiekować się maluszkiem. W przypadku wykrycia nieprawidłowości w morfologii albo poziomu hormonów, np. TSH, warto rozpocząć suplementację minerałów i składników odżywczych. Dobrze jest zwrócić uwagę na takie czynniki, jak dostarczenie organizmowi więcej wartościowych substancji, zrezygnowanie z używek, głównie palenia tytoniu czy spożywania dużej ilości alkoholu, należy też kontrolować poziom stresu i zadbać o zwiększenie aktywności fizycznej.

Przygotowanie organizmu do ciąży

Według zaleceń Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników kobiety nie powinny stosować rutynowo suplementów witaminowych, najlepiej jeśli są one dostarczane w zróżnicowanej diecie. Dodatkowa suplementacja jest zalecana w przypadku niedoborów pod kontrolą lekarza. Są jednak witaminy i minerały dla kobiet w ciąży i przy karmieniu piersią, które przyszłe mamy powinny włączyć do swojej diety, należą do nich:

  • żelazo,
  • kwas foliowy,
  • kwasy DHA,
  • jod oraz witamina D.

Niedobory żelaza są najczęstszą przyczyną niedokrwistości w ciąży, niezalecane jest jednak spożywanie tego pierwiastka przez wszystkie kobiety ciężarne. Wskazane jest przyjmowanie żelaza u kobiet z niedokrwistością i niskim poziomem ferrytyny. Odpowiedni poziom kwasu foliowego jest bardzo ważny z tego powodu, że odgrywa dużą rolę w rozwoju układu nerwowego u dzieci, jego niedobór może spowodować powstanie otwartych wad ośrodkowego układu nerwowego. Suplementacja kwasu foliowego powinna być stosowana przynajmniej na 6 tygodni przed zajściem w ciążę, szczególnie ważne jest zażywanie kwasu foliowego przez pierwsze 12 tygodni ciąży. W tym czasie zachodzi organogeneza, czyli kształtowanie się wszystkich narządów u dziecka. W czasie ciąży wzrasta także zapotrzebowanie na jod, jego niedobór może powodować niedoczynność, problemy ze słuchem, upośledzenie umysłowe. Odpowiedni poziom witaminy D odpowiada za stężenie wapnia oraz fosforu we krwi, ma wpływ na właściwe działanie układu odpornościowego. Witamina D jest wytwarzana w skórze pod wpływem promieni UV, ale w naszych warunkach geograficznych zalecana jest suplementaca tej witaminy w ciąży i przez cały okres karmienia piersią.

Karmienie piersią – jak się przygotować?

Trzeba pamiętać, że mimo że wokół karmienia piersią narosło wiele mitów, to jest to naturalna i fizjologiczna czynność. Jest jednak kilka czynników, które wpływają pozytywnie na przebieg laktacji. Karmienie piersią – jak się przygotować oraz co warto wiedzieć na początek? Porady związane z karmieniem piersią dotyczą także zadbania o odpowiedni komfort psychiczny. Częste przystawianie dziecka do piersi jest najlepszym impulsem pobudzającym laktację. Niezalecane jest pocieranie brodawek lub smarowanie specjalnymi preparatami, ponieważ może to prowadzić do podrażnienia delikatnej skóry brodawki, co często jest przyczyną infekcji. Należy pamiętać, że karmienie piersią nie powinno boleć, ale dyskomfort odczuwany podczas chwytania przez dziecko może być odczuwalny nawet przez kilka pierwszych dni. Aby zminimalizować taki dyskomfort, zazwyczaj wystarczy mała zmiana w technice karmienia dziecka piersią.

Przygotowanie do ciąży a dieta

Dieta przyszłej mamy powinna zawierać dużo warzyw i owoców. Dobrym rozwiązaniem jest dostarczanie folianów z pożywieniem, jest ich dużo w warzywach liściastych, szpinaku, kapuście, orzechach i burakach. Kwasy DHA zmniejszają między innymi możliwość wystąpienia u matki depresji i przedwczesnego porodu. Ryby są największym źródłem tych składników, ale ze względu na dużą zawartość rtęci zalecane jest ograniczenie ich spożywania. Wskazana jest natomiast suplementacja kwasów DHA u wszystkich kobiet w ciąży. Jod jest z reguły dostarczany za pomocą jodowanej soli, jego naturalnym źródłem są też jaja, ryby i nabiał. Zdrowe tłuszcze znajdują się w awokado i oliwie z oliwek. Należy ograniczyć spożycie cukru, białej mąki i produktów wysokoprzetworzonych.

Aktywność jako forma przygotowania organizmu do porodu

Jest wiele opcji aktywności fizycznej, która jest wskazana w ciąży, może to być między innymi pływanie, spacery, joga, zajęcia fitness. Wybranie konkretnej formy aktywności fizycznej zależy od indywidualnych upodobań, należy jedynie unikać tych dyscyplin sportowych, w których istnieje duże ryzyko kontuzji. Ruch podczas ciąży wpływa pozytywnie zarówno na kondycję matki jak i dziecka.

Artykuł sponsorowany
materiały nadesłane

03-02-2022

Udostępnij ten artykuł znajomym: