REKLAMA
REKLAMA

SANOK. Czynsze w górę! SPGK i spółdzielnia wyjaśniają dlaczego

SANOK / PODKARPACIE. Podczas ostatniej sesji Rady Miasta Sanoka podjęto temat wzrostu opłat w ramach czynszów za mieszkania w blokach. Do naszej redakcji wpłynęła również emocjonalna prośba o interwencję w tej sprawie. – Apeluję do rady o wprowadzenie środków zaradczych by zahamować wzrost cen na każdym szczeblu funkcjonowania obywateli miasta Sanoka – napisał do nas jeden z mieszkańców Sanoka. Zwróciliśmy się do instytucji odpowiedzialnych za ustalanie cen czynszów z prośbą o szczegółowe wyjaśnienie mechanizmu zaordynowanej podwyżki.

Podczas listopadowej sesji Rady Miasta Sanoka, w ramach punktu dotyczącego propozycji podniesienia cen wywozu i zagospodarowania śmieci, radny Sławomir Miklicz wspomniał również o nowych stawkach opłaty czynszowej, które zostały przedstawione mieszkańcom bloków administrowanych przez Sanocką Spółdzielnię Mieszkaniową.

Sławomir Miklicz. Foto: archiwum prywatne

Spółdzielnia mieszkaniowa utrzymała dotychczasowy poziom swoich opłat, te za które odpowiada. Natomiast część kosztów wchodzących w skład czynszu, to koszty które spółdzielnia tylko redystrybuuje, przepisuje je, czyli dostaje stawkę od SPGK i tyle, nie ma na to wpływu. Nie wierzę, że na sali jest osoba, która nie rozmawiałaby z mieszkańcami, którzy skarżą się na podwyżki czynszu […] Te podwyżki są znaczące – powiedział radny Miklicz.

Powiem Państwu o jednej stawce, za którą pośrednio my jesteśmy odpowiedzialni. „Podgrzanie wody”. Wiecie Państwo o ile podrożało? O blisko 90%! Taką podwyżkę mieszkańcom zafundowaliśmy. Pośrednio, ponieważ to nasza spółka (SPGK – przyp. red.) taką stawkę mieszkańcom przekazała – kontynuował Sławomir Miklicz.

grafika poglądowa

Tomasz Matuszewski. Foto: UM Sanok

Przez 15 lat, nikt w samorządzie nie podjął działań, które my podjęliśmy, dotyczących dekarbonizacji systemu ciepłowniczego, zejścia z emisji dwutlenku węgla. Dlaczego spółka podnosi opłaty? Bo tego wymagają uchwały, ustawy i restrykcje Unii Europejskiej. Z 2 mln złotych na 9 mln zł emisja dwutlenku węgla. Skąd spółdzielnia ma brać takie środki? Musi wyciągnąć od beneficjentów, jednoznacznie – odniósł się burmistrz Tomasz Matuszewski.

Pytanie mam do Państwa. Jak trzyosobowa rodzina, która żyje z wynagrodzenia w kwocie netto 2,5-3,5 tys. złotych ma zapłacić do SSM od 750 do 950 zł? Do tego raty kredytów, rachunki za prąd, gaz i życie – pyta autor interwencji, przesłanej do naszej redakcji.

Dotarliśmy również do zawiadomienia o zmianie wysokości opłat za lokal. Podobne pisma otrzymało wielu sanoczan.

Nowa, zatwierdzona w dniu 13.10.2022r. przez Urząd Regulacji Energetyki „Taryfa dla ciepła” obowiązuje od 01.11.2022 r.

Z prośbą o podanie szczegółowych powodów podwyższenia opłat czynszowych zwróciliśmy się zarówno do SPGK, jak i do SSM. Obie instytucje odpowiedziały nam przesyłając wyczerpujące informacje.

Krzysztof Jarosz. Foto: archiwum prywatne / Tadeusz Poźniak

Mamy obecnie do czynienia z nadzwyczajną sytuacją ekonomiczno-surowcową. Rosnąca inflacja zbiega się z wojną i ograniczeniem dostępu do surowców. Polska popiera embargo na rosyjski węgiel, ale to oznacza konieczność ponoszenia jego konsekwencji: od podniesienia cen do możliwych, krótkoterminowych przerw w dostawie. Ceny emisji dwutlenku węgla w ciągu ostatnich 2 lat wzrosły 5-krotnie, co jest stałym elementem polityki EU odchodzenia od gospodarki węgla, by ratować klimat i środowisko (bo polityka ta prowadzona jest już od lat). Rosnące ceny uprawnień do emisji dotyczą przede wszystkim ciepłowni zasilanych węglem. Wyższe koszty wynikają też z rosnących kosztów pozasurowcowych wytworzenia ciepła i jego przesyłu związanych z inflacją. To wszystko wymusza konieczność urealnienia cen ciepła. Prawdopodobnie sytuacja z czasem ustabilizuje się. Branża jest aktywna i zgłasza różne inicjatywy. Musimy przetrwać ten trudny rok, bo sytuacja jest wyjątkowa. Powstaną rozwiązania nie tylko na poziomie kraju, ale i UE, prowadzące do ustabilizowania się sytuacji. Ciepło Systemowe jest działalnością zapewniającą ciepło do ogrzewania pomieszczeń i podgrzewania wody użytkowej, dostarczane przez systemy miejskie do budynków. Jest jednym z najlepszych rozwiązań grzewczych dostępnych w Polsce i w UE. Zarówno ze względu na ceny (nawet po urealnieniu), jak i ze względów klimatycznych, braku konieczności martwienia się o infrastrukturę i remonty, Ciepło Systemowe jest w Polsce bardzo popularne (ok. 15 mln użytkowników). Tymczasem uczmy się oszczędzać ciepło – zmieniać nasze nawyki i zużycie. To odpowiedzialność dosłownie wszystkich. Dbajmy wspólnie o to, bo zarówno system ciepła, jak i klimat są wspólnym dobrem. To zawsze będzie korzystne. Kiedy będziemy robić to wspólnie, jest szansa na realną zmianę – mówi Krzysztof Jarosz, prezes SPGK.

PEŁNA INFORMACJA PRZEKAZANA PRZEZ SPGK:

1. Do dnia 31 października 2022 r. obowiązywała Taryfa dla ciepła zatwierdzona decyzją Prezesa URE z dnia 15 października 2021 r. i wprowadzona do stosowania z dniem 1 listopada 2021 r. (treść decyzji: https://bip.ure.gov.pl/download/3/14067/SanockiePrzedsiebiorstwoGospodarkiKomunalnej.pdf). W okresie jej obowiązywania ceny zostały jednokrotnie zmienione decyzją Prezesa URE z dnia 13 czerwca 2022 r. z mocą od 1 lipca 2022 r. (treść decyzji: https://bip.ure.gov.pl/download/3/15174/SanockiePGK.pdf).

2. W dniu 1 listopada 2022 r. do stosowania w umowach z odbiorcami ciepła została wprowadzona Taryfa dla ciepła zatwierdzona decyzją Prezesa URE z dnia 13 października 2022 r. (treść decyzji: https://bip.ure.gov.pl/download/3/15764/SANOCKIEPGK.pdf).

3. Zgodnie z treścią umów jakie SPGK Sp. z o. o. zawiera z Odbiorcami, zmiany cen i stawek opłat wynikających z Taryf dla ciepła nie stanowią zmiany postanowień umów.

4. Wprowadzona z dniem 1 listopada 2022 r. Taryfa dla ciepła jest 15-tą taryfą z kolei jaką SPGK Sp. z o. o. zatwierdziło w Urzędzie Regulacji Energetyki od czasu wejścia w życie ustawy Prawoenergetyczne w 1997 r. W stosunku do poprzednich taryf odznacza się historycznie największym wzrostem cen i stawek za produkty i usługi związane z zaopatrzeniem w ciepło.

5. Ceny i stawki zawarte w taryfach kalkulowane są na podstawie planu kosztów i przychodów na pierwszy rok stosowania taryfy przy założeniu pewnego poziomu sprzedaży produktów (mocy, ciepła i nośnika) oraz usług (przesyłu i dystrybucji). Wielkości te zebrane są we wniosku taryfowym wraz z dowodami. W toku zatwierdzania taryfy Urząd Regulacji Energetyki bada wniosek taryfowy, wzywa do wyjaśnień, uzupełnień i dostarczenia nowych dowodów. Finalnie, po zakończeniu postępowania administracyjnego, na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego Urząd Regulacji Energetyki potwierdza, że Przedsiębiorstwo opracowało taryfę zgodnie z zasadami określonymi w art. 44 i 45 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne oraz przepisami rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 7 kwietnia 2020 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło, a zatem potwierdza, że ustalone w taryfie dla ciepła ceny i stawki opłat zostały określone na podstawie planowanych do poniesienia w okresie stosowania taryfy uzasadnionych kosztów prowadzenia działalności koncesjonowanej.

6. Historycznie rok 2022 w zakresie planowania uzasadnionych kosztów działalności, był całkowicie odmienny od poprzednich 14 okresów taryfowych. SPGK Sp. z o. o. podobnie jak wszystkie inne przedsiębiorstwa ciepłownicze, zostało narażone na wzrost kosztów na skalę niespotykaną w okresie co najmniej dwóch ostatnich dekad. Opisaną tu sytuację wyraźnie obrazuje Tabela poniżej. Szczególny wzrost kosztów (pola czerwone) dotyczył jednocześnie paliw, energii i jednostek systemu handlu emisjami. Więcej na temat przyczyn i skutków wzrostu cen głównych składników kosztów można przeczytać w poniższych źródłach:

a) dla paliw
https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/wegiel-dla-cieplowni-zdrozal-nawetpieciokrotnie-tak-wzrosna-ceny-ciepla/b7lmwpp

b) dla energii
https://www.ure.gov.pl/pl/urzad/informacje-ogolne/edukacja-i-komunikacja/ure-wmediach-1/10433,Spodziewamy-sie-kilkudziesiecioprocentowych-podwyzek-cen-pradu-Trzeba-zaczac-osz.html

c) dla jednostek systemu handlu emisjami (tzw. CO2)
https://www.portalsamorzadowy.pl/gospodarka-komunalna/oplaty-za-emisje-co2-windujaceny-ciepla-samorzady-w-slepym-zaulku,404650.html

Tabela. Zestawienie łącznych kosztów wytwarzania, przesyłu i dystrybucji (wraz ze zmianą wyrażoną w %) dla źródła nr 1 – kotłowni węglowej przy ul. Kiczury – dane z aktualnego wniosku taryfowego z 2022 roku

7. W związku z skalą wzrostu kosztów prowadzenia działalności, a tym samym wzrostem cen i stawek za ciepło w taryfach przedsiębiorstw ciepłowniczych (szerzej na ten temat można przeczytać pod adresem: https://www.ure.gov.pl/pl/urzad/informacje-ogolne/edukacja-ikomunikacja/ure-w-mediach-1/10539,Ustawa-o-cieple-moze-nie-zatrzymac-wszystkichpodwyzek.html), ustawodawca wprowadził ustawą z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (zwanadalej Ustawą) narzędzia ochrony najwrażliwszych Odbiorców przed wzrostem kosztów zakupu ciepła.

8. Ustawa reguluje zasady i tryb ustalania przez wytwórcę ciepła określonego poziomu średnich cen wytwarzania ciepła dla odbiorców na potrzeby gospodarstw domowych i potrzeby użyteczności publicznej, zwanych dalej „średnimi cenami wytwarzania ciepła z rekompensatą”, ustalania limitu średniej ceny wytwarzania ciepła, od której może być przyznawana rekompensata. Sposób postępowania dla wytwórców ciepła oraz katalog podmiotów objętych narzędziem został opisany w Rozdziale 3 ustawy.

9. Należy zwrócić uwagę na użyte w nazwie narzędzia określenie wytwarzania ponieważ oznacza to, że obejmuje tylko te składniki faktury za ciepło, które dotyczą wytwarzania, a zatem:
– ceny za moc zamówioną [MW],
– ceny ciepła [GJ],
– ceny nośnika [m3].
Pozostałe składniki faktur za ciepło tj.
– stawka opłaty stałej za usługi przesyłowe [MW],
– stawka opłaty zmiennej za usługi przesyłowe [GJ]
nie zostały objęte ustawą i względem tych pozycji stosowane są ceny i stawki zatwierdzone w ostatniej Taryfie dla ciepła.

10. SPGK Sp. z o. o. wykonało wszystkie przewidziane ustawą działania, aby wprowadzić do stosowania średnie ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą. W tym celu w dniu 25 października 2022 r. złożono u Zarządcy Rozliczeń S. A. Kartę Informacyjną i Rejestracyjną Wytwórcy ciepła, która wraz z dowodami została sprawdzona i otrzymała przez Zarządcę Rozliczeń S.A. status „Zatwierdzona”.

W karcie rejestracyjnej zostały wprowadzone ceny i stawki z aktualnej Taryfy dla ciepła oraz planowana sprzedaż mocy, ciepła i nośnika (zgodnie z wymaganiami określonymi ustawą).

Po wprowadzeniu danych, w Karcie zostały wyliczone nowe ceny i stawki dla mocy (CMR i SCR), ciepła (CCR i SCR) i nośnika (CNR) zgodnie z metodyką opisaną Ustawą (patrz: tabela poniżej).

Gdzie poszczególne skróty oznaczają:
CC – cenę ciepła [zł/GJ],
CM – cenę za zamówioną moc cieplną [zł/MW],
CN – cenę nośnika ciepła – wody dostarczonej do napełniania sieci ciepłowniczych i instalacji odbiorczych oraz do uzupełnienia ubytków wody poza źródłem ciepła lub niezwróconych skroplin ‒ wyrażoną odpowiednio w złotych za metr sześcienny lub za tonę
PSC – planowaną roczną sprzedaż ciepła we wniosku o zatwierdzenie obowiązującej taryfy dla ciepła lub w ostatniej kalkulacji dokonanej przez przedsiębiorstwa energetyczne, o których mowa w art. 3 ust. 2 [GJ],
PMZ – planowaną wielkość zamówionej mocy cieplnej uwzględnioną w ostatnim wniosku o zatwierdzenie obowiązującej taryfy dla ciepła lub w ostatniej kalkulacji dokonanej przez przedsiębiorstwa energetyczne, o których mowa w art. 3 ust. 2 [MW],
PSN – planowaną roczną ilość nośnika ciepła dostarczanego do sieci ciepłowniczych w celu napełniania i uzupełniania ubytków tego nośnika w tych sieciach oraz sprzedaży tego nośnika odbiorcom, uwzględnioną w ostatnim wniosku o zatwierdzenie obowiązującej taryfy dla ciepła lub wostatniej kalkulacji dokonanej przez przedsiębiorstwa energetyczne, o których mowa w art. 3 ust. 2 [w metrach sześciennych lub w tonach],
CCR – cenę ciepła obliczoną na podstawie średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą [zł/GJ],
CMR – cenę za zamówioną moc cieplną obliczoną na podstawie średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą [zł/MW],
CNR – cenę nośnika ciepła – wody dostarczonej do napełniania sieci ciepłowniczych i instalacji odbiorczych oraz do uzupełnienia ubytków wody poza źródłem ciepła lub niezwróconych skroplin obliczoną na podstawie średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą ‒ wyrażoną odpowiednio w złotych za metr sześcienny lub za tonę.
SC – stawkę opłaty za ciepło [zł/GJ],
SM – dwunastokrotność stawki opłaty miesięcznej za zamówioną moc cieplną [zł/MW],
SCR – stawkę opłaty za ciepło obliczoną na podstawie średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą [zł/GJ],
SMR – dwunastokrotność stawki opłaty miesięcznej za zamówioną moc cieplną obliczoną na podstawie średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą [zł/MW],
CT – średnią cenę wytwarzania ciepła dla danego źródła ciepła lub grupy źródeł ciepła obliczoną przez wnioskodawcę na podstawie wielkości z zatwierdzonej taryfy lub wyznaczoną na podstawie kalkulacji cen lub stawek opłat zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 46 ust. 5 i 6 ustawy – Prawo energetyczne [zł/GJ], zgodnie ze wzorem:
CT = (CC x PSC + CM x PMZ + CN x PSN) ∶ PSC,
a w przypadku stosowania stawki opłaty za ciepło i stawki opłaty miesięcznej za zamówioną moc cieplną:
CT = (SC x PSC + SM x PMZ) ∶ PSC,
CR – średnią cenę wytwarzania ciepła z rekompensatą dla danego źródła ciepła lub grupy źródeł ciepła, o której mowa w art. 3 ust. 3, z uwzględnieniem art. 3 ust. 4 i 5 [zł/GJ], obliczaną przez wnioskodawcę zgodnie ze wzorem:
CR = (CCR x PSC + CMR x PMZ + CNR x PSN) ∶ PSC, a w przypadkach stosowania stawki opłaty za ciepło i stawki opłaty miesięcznej za zamówioną moc cieplną:
CR = (SCR x PSC + SMR x PMZ) ∶ PSC,

11. Na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska pod adresem https://www.gov.pl/web/klimat/dopobrania-mechanizm-sredniej-ceny-wytwarzania-z-rekompensata dostępny jest arkusz kalkulacyjny: Poglądowy_arkusz_kalkulacyjny_dla_średniej_ceny_ciepła_z_rekompensatą_2610.xlsx, w którym po wprowadzeniu danych z tabeli powyżej, można sprawdzić prawidłowość wyliczenia nowych cen i stawek dla ciepła. Wg naszej wiedzy, nowe ceny i stawki za ciepło zostały wyliczone prawidłowo, co z resztą potwierdzone zostało zmianą statusy Karty na „Zatwierdzona”

12. Począwszy od dnia wejścia w życie Ustawy, zbierano od wszystkich podmiotów, z którymi SPGK Sp. z o. o. ma zawarte umowy sprzedaży ciepła odpowiednie oświadczenia dopuszczające zastosowanie u nich niższych cen ciepła. Wprowadzenie nowych niższych cen miało miejsce dopiero od 1 listopada 2022 r., ponieważ ceny i stawki z poprzedniej taryfy były na tyle niskie, że nie kwalifikowały się do zastosowania mechanizmu ochronnego z Ustawy.

13. Podstawiając odpowiednie dane do wzorów (źródło: Ustawa):
a) dla ciepła z sieci ciepłowniczej dla której źródłem ciepła jest kotłownia węglowa Kiczury
CR = (CCR x PSC + CMR x PMZ + CNR x PSN) ∶ PSC,
CR = (86,79 zł/GJ x 188 739 GJ + 96 807 zł/MW x 33,079 MW + 33,91 zł/m3 x 383 m3) ∶ 188 739 GJ = 103,82 zł/GJ
b) dla ciepła z lokalnych kotłowni gazowych (ul. Kolejowa 11 i Jagiellońska 68)
CR = (SCR x PSC + SMR x PMZ) ∶ PSC,
CR = (129,57 zł/GJ x 1 499 GJ + 147 657,73 zł/MW x 0,217 MW) ∶ 1 499 GJ = 150,95 zł/GJ potwierdzone zostaje, że zastosowane przez SPGK Sp. z o. o. nowe ceny w rozliczeniach z chronionymi Odbiorcami ciepła zostały prawidłowo skalkulowane.

14. Co ważne, proszę mieć na uwadze, że ustawodawca przewidział obniżenie cen ciepła do poziomów wyżej opisanych tylko w okresie od 1 listopada 2022 r. do 30 kwietnia 2023 r. Po tym okresie w rozliczeniach z wszystkimi Odbiorcami obowiązywać będą stosowane tylko ceny i stawki z aktualnej taryfy. Należy mieć również na uwadze to, że 2022 roku obowiązywała obniżona stawka podatku VAT dla ciepła (styczeń stawka VAT 8%; od lutego do grudnia stawka VAT 5%). Od stycznia 2023 roku będzie to prawdopodobnie już ponownie stawka VAT 23%.

15. Nadmienić należy także, że w przestrzeni medialnej dominuje przekonanie, że podwyżki na ciepło systemowe, z którego korzysta 15 mln ok. odbiorców, mogą wynieść maksymalnie 40 proc. Tu cytujemy słowa prezes Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie Jacka Szymczaka: „Ta informacja nie do końca jest precyzyjna. Ustawa mówi o cenach maksymalnych za GJ w wysokości odpowiednio ok. 103 zł dla węgla i ok. 150 zł dla gazu, dotyczących produkcji ciepła, a nie samego rachunku. Niektóre firmy mają jeszcze kontrakty na dostawy gazu po starej, niższej cenie. Od przyszłego roku jednak one się skończą i cena dla gospodarstwa może wzrosnąć znacznie wyżej niż 40 proc., ale nadal być niższa od 150 zł”, źródło: https://energia.rp.pl/cieplo/art37049971-dziurawe-dodatki-do-ogrzewania-sejm-pracujenad-poprawkami.

16. Wzrost/spadek cen i stawek za ciepło pomiędzy taryfami według metodyki jaką stosuje się w relacjach z URE tzn. porównując symulowane przychody dla pierwszego roku stosowania taryfy przy uwzględnieniu planowanej sprzedaży określonej w nowej taryfie oraz stawek z nowej taryfy i taryfy z poprzedniego okresu, co matematycznie zapisane jest jako:
Δ = (Sym.PrzychodyTaryfa2022 – Sym.PrzychodyTaryfa2021) / Sym.PrzychodyTaryfa2021 [wyrażone w %] i wynosi 77,92 %.
Powyższy wskaźnik dotyczy cen i stawek bez uwzględnienia mechanizmów ochronnych z Ustawy i jest liczony dla przychodów netto. Nie uwzględnia zmian podatku VAT, które miały miejsce w bieżącym roku.
Przy uwzględnieniu cen ciepła z rekompensatą wskaźnik ten będzie wynosił prawdopodobnie około 55% (+/-5%). Wskaźnik ten jest indywidualny dla każdego Odbiorcy, można go wyznaczyć posiadając powyższe informacje i własne dane o zużyciu energii, które są podane na fakturach za ciepło. Wskaźnik będzie zależny m.in. od tego czy Odbiorca uwzględnia koszty z faktury brutto czy netto, będzie również zależny od relacji moc zamówiona i zużycie ciepła, a także od grupy taryfowej oraz od relacji zużycia ciepła na cele centralnego ogrzewania i podgrzania ciepłej wody użytkowej (z uwagi na to, że niższe ceny dotyczą tylko sezonu grzewczego).

17. Aktualna Taryfa dla ciepła została zatwierdzona przez URE na okres 12 miesięcy, tj. od 1 listopada 2022 r. do 31 października 2023 r. Jeżeli w tym czasie koszty prowadzenia działalności koncesjonowanej prowadzonej przez ciepłownię SPGK Sp. z o. o. nie ulegną istotnej zmianie, ceny i stawki w niej zawarte pozostaną bez zmian. Duże znaczenie dla zachowania ceny ciepła w aktualnej Taryfie, będą mieć koszty zakupu węgla na okres od marca do października 2023 r., które poznamy po przetargu planowanym na przełomie roku.

18. W przestrzeni medialnej oraz w świadomości mieszkańców bardzo często funkcjonuje pewna nieprawdziwa informacja, jakoby „ciepłownia dostarczała ciepłą wodę do mieszkań”. Taka interpretacja prowadzonej przez naszą spółkę dzielności (polegającej na dostawie ciepła do podgrzania zimnej wody) powoduje, że mieszkańcy wiążą koszty ciepłej wody w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych (spółdzielnie, wspólnoty) bezpośrednio tylko z cenami i stawkami z Taryfy dla ciepła, a winę za (w ich ocenie) wysokie koszty 1 m3 ciepłej wody użytkowej przypisują wyłącznie SPGK Sp. z o. o.

Korzystając z okazji, za Państwa pośrednictwem pragniemy wyjaśnić, że koszt przygotowania 1 m3 ciepłej wody jest sumą różnych kosztów, w tym m.in.:
· kosztów ciepła do podgrzania wody (Zakład Ciepłowniczy, Taryfa dla ciepła),
· zimnej wody i ścieków (Zakład Wodociągów i Kanalizacji, Taryfa dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków),
· kosztów strat ciepła (jest to jeden z istotniejszych kosztów, a związany z funkcjonowaniem cyrkulacji i niskiej jakości izolacji rur instalacji ciepłej wody – w gestii Właściciela/Zarządcy)
· i strat wody (różnicy pomiędzy ilością wody zimnej zakupionej od dostawcy a wody ciepłej dostarczonej do lokali mieszkalnych – w gestii Właściciela/Zarządcy), a zatem są indywidualne dla każdego budynku. Koszty ciepłej wody użytkowej (ceny 1 m3, wysokość zaliczek) ustalają Zarządcy w oparciu o własne Regulaminy na podstawie planowanych do poniesienia kosztów i prognozowanego zużycia wody. Nie ustala tego ciepłownia. Podobnie wygląda też sytuacja w przypadku zaliczek na centralne ogrzewanie.

19. W celu częściowego ograniczenia w najbliższej przyszłości skutków ekonomicznych wynikających ze wzrostu ceny paliwa i kosztów uczestnictwa w systemie handlu emisjami, SPGK Sp. z o. o. realizuje inwestycję pod nazwą „Budowa Kotła na Biomasę 7 MW”. W styczniu 2022 r. przedsiębiorstwo zawarło z NFOŚiGW umowy: dotacji i pożyczki. Wykonawca Kotła został wyłoniony 5 sierpnia 2022 r. i zawarto z nim umowę w dniu 29.08.2022 r. Wykonawca ma 18 m-cy na realizację projektu w trybie „zaprojektuj i wybuduj. Wg założeń studium wykonalności nowa instalacja działająca jako jednostka podstawowa ma wyprodukować rocznie m.in. 125 tys GJ ciepła, a zatem zmniejszy to zużycie miału węgla kamiennego blisko o połowę i w podobnej proporcji zredukuje koszty uczestnictwa w systemie handlu emisjami. W najaktualniejszej wersji modelu finansowego (14 lipiec 2022 r.), na którego podstawie NFOŚiGW zwiększył dla SPGK Sp. z o. o. kwotę dotacji i pożyczki, cena GJ w paliwie – biomasa wynosiła 45 zł/GJ, a w paliwie – miał węglowy 82 zł/GJ. Wartość inwestycji 27 140 600,00 zł netto, z czego 50% stanowi dotacja a drugie 50% pożyczka z 15-letnim okresem spłaty rat. Z kolei w celu ograniczenia skutków ekonomicznych wynikających z ceny energii elektrycznej, przedsiębiorstwo planuje już w przyszłym roku budowę instalacji fotowoltaicznej o mocy ok. 80 kWp, co powinno przynieść oszczędność zużycia energii na poziomie ok. 10% aktualnego zużycia energii w źródle nr 1 – kotłowni przy ul. Kiczury.

Krzysztof Jarosz, prezes SPGK.




INFORMACJE Z SANOCKIEJ SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ:

1. Podwyżki kosztów ogrzewania jak i kosztów podgrzania wody spowodowane są zmianą cen i stawek opłat za ciepło dostarczane przez Sanockie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z. o. o. – Zakład Ciepłowniczy, wg nowej „Taryfy dla ciepła” zatwierdzonej w dniu 13.10.2022r. przez Urząd Regulacji Energetyki decyzją nr OKR.4210.61.2022.RF.

2. W budynkach zasilanych z kotłowni „Kiczury”, w której źródłem ciepła są kotły opalane węglem, cena ciepła wzrosła w ciągu roku z 41,45 zł/GJ do 107,97 zł/GJ (wzrost o 160,48%) i nawet po przyjęciu do wyliczeń, średniej ceny wytworzenia ciepła z rekompensatą o wysokości 103,83zł/GJ (art. 3. ust. 3 pkt 2 Ustawy z dnia 15 września 2022r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw / Dz. U. 2022 poz. 1967/), wzrost w skali roku wynosi 150,47%. Mniejsza skala podwyżek objęła pozostałe opłaty tj. cenę mocy zamówionej (wzrost o 6,84%), usługi przesyłowe, zależne od danej grupy taryfowej (średni wzrost ok. 70%). Wyliczyliśmy, że po zmianie „Taryfy dla ciepła”, konieczna jest podwyżka zaliczkowych opłat dokonywanych przez mieszkańców z tytułu kosztów ogrzewania (c.o.) o 78,4% , a dla przygotowania ciepłej wody (c.c.w.u.) o 94,9%. Skala podwyżki przygotowania ciepłej wody jest wyższa, ponieważ dla tej pozycji udział kosztów zmiennych (które po zmianie taryfy wzrosły bardziej) w stosunku do opłat stałych jest większy. Natomiast podwyżka zaliczek dla lokali użytkowych, nie objętych rekompensatą jest jeszcze wyższa i odpowiednio wyniosła dla c.o. – 81,70% i dla c.c.w.u. – 106,5%.

Jeszcze większa skala podwyżek objęła budynek przy ul. Jagiellońskiej 68 zasilany z kotłowni gazowej obsługiwanej przez SPGK Sp. z . o.o. Po zmianie stawek opłat w „ Taryfie dla ciepła” cena ciepła w ciągu roku wzrosła o 321,65% z 48,04 zł/GJ do 202,56 zł/GJ. Do wyliczeń nowych zaliczek przyjęliśmy średnią cenę wytworzenia ciepła z rekompensatą dla ciepła wytwarzanego w źródłach ciepła opalanych gazem ziemnym, która wynosi 150,95 zł/GJ (zgodnie z w/w ustawą /Dz. U. 2022 poz. 1967/). Opłaty stałe związane z zamówioną mocą ciepła dla budynku Jagiellońska 68 wzrosły w ciągu roku o 70,24%. Powyższe zmiany stawek opłat spowodowały zwiększenie zaliczek na potrzeby ogrzewania dla tego budynku o 183,80%.

Nowe zaliczki zostały wyliczone przy założeniu, że stawka podatku VAT dla energii cieplnej w przyszłym roku nie zmieni się i będzie wynosiła 5%. Jeżeli jednak stawka VAT zostanie podwyższona, konieczne będą kolejne podwyżki.

Należy jeszcze wspomnieć, że w bieżącym roku, jest to już druga zmiana „Taryfy dla ciepła”. Pierwsza, obowiązująca od 1 lipca przewidywała podwyżkę cen i stawek opłat średnio o 13%. Mimo tej podwyżki Spółdzielnia od lipca nie zmieniła pobieranych w czynszu zaliczek na centralne ogrzewane i centralną ciepłą wodę.

4. Spółdzielnia nie może określić, czy wzrosną koszty ogrzewania i podgrzania wody w przyszłym roku. Zmiana tych kosztów jest podyktowana tylko i wyłącznie zmianą stawek opłat przez dostawcę energii cieplnej tj. SPGK Sp. z.o.o.- Zakład Ciepłowniczy. Spółdzielnia nie dolicza do kosztów c.o. i c.c.w.u. żadnych innych opłat. Koszty ogrzewania i podgrzania wody wynikają tylko z faktur dostawcy ciepła, które są rozliczane na poszczególnych użytkowników lokali.

5. Istotnym składnikiem czynszu są opłaty eksploatacyjne, na które składają się głównie:

– koszty usług w zakresie administrowania nieruchomościami, tj. utrzymania porządku i czystości osiedli w tym na drogach, placach i parkingach osiedlowych, placach zabaw, w wiatach śmietnikowych i wokół nich, sprzątania klatek schodowych i części wspólnych w budynkach, konserwacji zasobów Spółdzielni,
– płace i narzuty na płace pracowników Spółdzielni,
– koszty rozliczenia ciepła,
– koszty ubezpieczenia majątku,
– koszty przeglądów technicznych budynków i mieszkań,
– koszty konserwacji domofonów,
– pozostałe koszty wywozu nieczystości (wywóz gabarytów, mycie pojemników, naprawy i zakupy pojemników, itp.)
– inne drobniejsze koszty eksploatacyjne.

Ponieważ są to opłaty zależne od Spółdzielni zgodnie ze Statutem SSM, o zmianie ich wysokości Spółdzielnia obowiązana jest zawiadomić członków i właścicieli lokali nie będących członkami, co najmniej na 3 miesiące naprzód, na koniec miesiąca kalendarzowego, zatem nie mogą zmienić się do końca marca. Zmiany tych opłat, w obliczu sytuacji gospodarczej w kraju (m.in. inflacja, podwyżki minimalnego wynagrodzenia, wzrost kosztów materiałów i usług oraz podwyżki cen energii i paliw), są jednak nieuniknione, a ich wysokość będzie ustalona po zatwierdzeniu przez Radę Nadzorczą planu gospodarczo-finansowego na rok 2023.

14-12-2022

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook

lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)