REKLAMA
REKLAMA

SANOK. Gruntowny remont mostu na Białą Górę możliwy w niecały rok!

SANOK / PODKARPACIE. Gruntowny remont mostu na Białą Górę jest możliwy do wykonania w niespełna rok. Istnieje też opcja zamontowania tymczasowej przeprawy, która umożliwiłaby mieszkańcom dojazd do posesji w trakcie wykonywania prac. Takie wnioski płyną z posiedzenia Komisji Transportu, Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu Sanockiego, podczas której informacje i koncepcje dotyczące rozbudowy przeprawy przedstawiał reprezentant biura inżynierskiego.

Ważne posiedzenie komisji transportu

Wspomniane posiedzenie Komisji Transportu, Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu Sanockiego odbyło się 2 czerwca br. w Sali Gobelinowej sanockiego zamku. Dotarliśmy do protokołu ze spotkania, w którym oprócz członków komisji, radnych rady powiatu, przedstawicieli zarządu powiatu uczestniczył również Wojciech Naparła, kierownik Powiatowego Zarządu Dróg, Damian Kaleta z Biura Inżynierskiego „MostRES” w Rzeszowie, a także mieszkańcy powiatu sanockiego i pełnomocnik mecenas Paweł Poraszka z Kancelarii Radcy Prawnego „Law for the People”. Spośród 10 członków komisji obecni byli: przewodniczący Jerzy Zuba oraz członkowie – radni: Damian Biskup, Tomasz Gankiewicz, Stanisław Lewicki, Marta Myćka, Tadeusz Nabywaniec oraz Krzysztof Strzyż.

Celem posiedzenia było zajęcie stanowiska w sprawie petycji podpisanej przez ponad 500 mieszkańców powiatu sanockiego dotyczącej zachowania ruchu samochodowego i pieszego przez obecny most na rzece San w ciągu ulicy Białą Góra w Sanoku z chwilą oddania do użytku nowej przeprawy, planowanej do realizacji w pobliżu dawnego ośrodka wypoczynkowego „Sosenki” i ul. Gajowej.

Po długiej dyskusji i przeanalizowaniu kilku kluczowych faktów przedstawionych podczas spotkania, komisja uznała za celową gruntowną rozbudowę mostu na Białą Górę.

Komisja Transportu, Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska uznała za celową realizację wariantu III zaprezentowanej koncepcji remontu i przebudowy mostu przez rzekę San w ciągu ul. Biała Góra w Sanoku. Komisja poparła działania zarządu powiatu sanockiego podejmowane w tym kierunku w porozumieniu z władzami miasta Sanoka. Za taką opinią głosowało 6 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu, nikt nie był przeciwny – czytamy w protokole.

Warianty opisywaliśmy szczegółowo tutaj:

Most na Białą Górę można kompleksowo przebudować. Za 12 mln złotych (ZDJĘCIA)

Most można gruntownie przebudować w niespełna rok!

Do najważniejszych wniosków, które można wyciągnąć z posiedzenia komisji i przede wszystkim z koncepcji przedstawionych przez reprezentanta biura inżynierskiego zaliczyć należy ten, dotyczący czasu realizacji najbardziej zaawansowanego wariantu, czyli demontażu istniejącego przęsła z elementów drogowego mostu składanego DMS-65 i wykonaniu nowej konstrukcji.

Trzecia koncepcja, pod względem trwałościowym, jest najlepsza, ponieważ tak naprawdę budujemy nowy obiekt. Budujemy nowe przęsło, a podporu wzmacniamy. To byłby obiekt zgodny z normami europejskimi. Oczywiście nie zwalniałoby to z obowiązku bieżącego utrzymania obiektu, ale nakłady finansowe jakie trzeba by było ponieść, byłyby o wiele niższe niż w przypadku obecnego mostu. Dodatkowo, budowa w trzeciej koncepcji powoduje, że konstrukcja zostanie wyniesiona ponad poziom wody powodziowej, stuletniej – powiedział podczas posiedzenia komisji Damian Kaleta, z Biura Inżynierskiego „MostRES” w Rzeszowie, które na zlecenie powiatu sanockiego przygotowało koncepcje remontu i rozbudowy mostu na Białą Górę.

W trakcie posiedzenia padło też stwierdzenie, że zastosowanie wariantu III sprawi, że na moście de facto nie będzie żadnego ograniczenia jeśli chodzi o nośność. Ponadto, ewentualna budowa tzw. płaskich rond, umożliwi przejazd traktem samochodom ciężarowym.

Jest duża i realna szansa, że taka inwestycja mogłaby zostać zrealizowana w jednym roku kalendarzowym. Gdyby się zaczęło na wiosnę, myślę, że wykonawca byłby w stanie udostępnić most przed sezonem zimowym. Może nie zrobić wszystko, ale udostępnić ruch, a następnie wykonać roboty wykończeniowe. W rok czasu jest to jak najbardziej do wykonania – zaznacza inżynier Damian Kaleta.

W trakcie remontu możliwy przejazd tuż obok

Biuro inżynierskie wskazało również, że istnieje opcja zapewnienia przejazdu na drugą stronę Sanu w trakcie prowadzenia robót budowlanych. Zakłada ona możliwość instalacji tymczasowych podpór, przeniesienia na nie istniejącego mostu i równoczesnej budowy nowej przeprawy na istniejących już filarach.

Być może takie rozwiązanie wiązałoby się z większymi kosztami, ale faktycznie, można by było postawić most tymczasowy – powiedział Damian Kaleta.

Nowa koncepcja, nowe możliwości. Co dalej z mostem na Białą Górę? (ZDJĘCIA)

Przypominamy główne założenia koncepcji nr 3

Koncepcja nr 3 – budowa nowych przęseł

Trzecia z wersji projektowych zakłada przede wszystkim budowę nowych przęseł. Z perspektywy przedstawionego opracowania, to kompleksowa modernizacja mostu na Białą Górę.

Przewiduje ona demontaż istniejącego przęsła z elementów drogowego mostu składanego DMS-65 i wykonanie nowej konstrukcji. W dokładnym opisie czytamy:

Zaproponowano przęsło o konstrukcji zespolonej, stalowo-betonowej. Zakłada się wykorzystanie istniejących filarów i ich fundamentów oraz istniejących fundamentów przyczółków. Zakłada się wyniesienie obiektu powyżej istniejącego w celu zapewnienia jego odpowiedniej ochrony przed wysokimi stanami wód oraz spływem lodu.

Parametry obiektu będą następujące:

– schemat statyczny: belka ciągła, 4-przęsłowa;
– długość całkowita pomostu: 132 m;
– szerokość całkowita: 10,70 m;
– rozpiętości teoretyczne przęseł: 29,65 m + 36 m + 36 m + 29,65 m;
– szerokości użytkowe: 1,5 m + 0,5 m + 2 x 2,75 m + 0,5 m + 1,5 m (chodnik + opaska + jezdnia + opaska + chodnik);
– skos mostu: 90 stopni;
– kąt skrzyżowania z przeszkodą: 82 stopnie;
– projektowana nośność: co najmniej klasa II wg PN-EN 1991-2 i Dz.U. 2019 poz. 1642.

Na obiekcie zaprojektowano dwuwarstwową nawierzchnię bitumiczną o łączniej grubości 9 cm. Jezdnia zostanie ograniczona obustronnie krawężnikami kamiennymi. Na obiekcie zaprojektowano dwa chodniki w postaci żelbetowych kap ograniczonych z jednej strony polimerowo-betonową deską gzymsową, a z drugiej krawężnikiem kamiennym. Zewnętrzne krawędzie płyty pomostu zostaną zabezpieczone stalową barieroporęczą o minimalnym poziomie powstrzymywania H1.

Według kosztorysu z lutego 2022 roku, kompleksowy remont mostu na Białą Górę kosztowałby nieco ponad 11,5 mln złotych. W opracowaniu inżynierowie zaznaczyli, że w cenie kosztorysowej nie uwzględniono kosztów przebudowy sieci uzbrojenia, podwieszonych do konstrukcji mostu. Biorąc pod uwagę fakt, że koncepcje tworzono na początku roku, analizując kosztorys należy wziąć po uwagę fakt rosnących cen materiałów budowlanych. Według powiatowych samorządowców, aktualnie taki remont wraz z budową infrastruktury towarzyszącej mogłaby się wiązać z wydatkami na poziomie 20-30 mln złotych.

Jak informowaliśmy wcześniej, w ostatnich tygodniach trwały analizy dotyczące kwestii optymalnego i bezpiecznego przeniesienia funkcjonujących pod mostem mediów. Oczekiwano na raporty. Na przełomie września i października miało odbyć się spotkanie w tej sprawie.

W najbliższym w starostwie zapytamy o przebieg prac i rozmów dotyczących remontu mostu na Białą Górę.

Do tematu wrócimy.

grafika poglądowa

źródło: protokół z posiedzenia Komisji Transportu, Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu Sanockiego z dnia 2.06.2022

06-10-2022

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij


Napisz komentarz przez Facebook

lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)