REKLAMA
REKLAMA

Nowa koncepcja, nowe możliwości. Co dalej z mostem na Białą Górę? (ZDJĘCIA)

SANOK / PODKARPACIE. Po ponownym sygnale od mieszkańców Sanoka, wracamy do tematu mostu na Białą Górę. W maju, podczas spotkania władz powiatu z mieszkańcami, inżynier, który opracował koncepcje przebudowy mostu podał czwartą, nieoficjalną możliwość remontu przeprawy. Jak się okazuje, jest opcja jednoczesnego prowadzenia prac budowlanych i zachowania możliwości przejazdu na drugą stronę Sanu.

Starosta sanocki Stanisław Chęć potwierdza te informacje.

Stanisław Chęć. Foto: archiwum eSanok.pl

Faktycznie, podczas kolejnego już spotkania z mieszkańcami, dowiedzieliśmy się o czwartej opcji, która nie została zawarta w oficjalnej ekspertyzie. Zakłada ona możliwość instalacji tymczasowych podpór, przeniesienia na nie istniejącego mostu i równoczesnej budowy nowej przeprawy na istniejących już filarach – mówi szef powiatowych struktur w Sanoku.

To zmienia postać rzeczy, bo jedną z głównych obaw, które mieliśmy analizując trzy oficjalne koncepcje była ta dotycząca zapewnienia mieszkańcom przejazdu na drugą stronę Sanu w trakcie remontu obecnego mostu – zaznacza Stanisław Chęć i dodaje: – Cały czas trwają analizy dotyczące kwestii optymalnego i bezpiecznego przeniesienia funkcjonujących pod mostem mediów. Czekamy na raporty. Na przełomie września i października odbędzie się spotkanie w tej sprawie. Wtedy będzie wiadomo zdecydowanie więcej.

W dniu w 2 czerwca br., na zaproszenie pana Jerzego Zuby – przewodniczącego Komisji Transportu Rady Powiatu Sanockiego, uczestniczyłem w posiedzeniu komisji, na której obecny był m.in. jeden z autorów opracowanej na zlecenie PZD w Sanoku koncepcji remontu i przebudowy mostu na Białą Górę. Pan Damian Kaleta przedstawił dotychczas nieanalizowaną, przynajmniej oficjalnie, nową koncepcję sposobu realizacji inwestycji na moście białogórskim. Wedle tej koncepcji, na czas przebudowy istniejącej przeprawy inwestor mógłby zrealizować tymczasowy most obok istniejącego przy użyciu aktualnej konstrukcji, tak aby zapewnić niezakłócony ruch pieszy i kołowy. Ta nowa wizja stawia w zupełnie innym świetle problem komunikacji mieszkańców Białej Góry i Międzybrodzia z lewym brzegiem Sanu na czas przebudowy mostu na Białą Górę i powoduje, że dotychczas często używany argument o konieczności budowy nowego mostu w rejonie ul. Gajowej m.in. po to, aby w ogóle możliwa była przebudowa czy remont mostu białogórskiego, przestaje być całkowicie aktualny – mówi Paweł Poraszka, radca prawny, pełnomocnik części sygnatariuszy petycji w sprawie mostu na Białą Górę.

Starostę Stanisława Chęcia zapytaliśmy również o to, kiedy mieszkańcy tej części Sanoka mogą spodziewać się konkretów dotyczących przyszłości mostu. Usłyszeliśmy, że prace nad koncepcją remontu bądź przebudowy przeprawy na Białą Górę przyspieszą po spotkaniu z przedstawicielami instytucji administrujących mediami i że władze powiatu spróbują wprowadzić do projektu budżetu na 2023 roku, finansowanie dla stworzenia choćby projektu zadania. Niewykluczone, że w miarę możliwości związanych z pozyskaniem dofinansowania, w planie finansowym na kolejny rok, zabezpieczone zostaną już środki na przeprowadzenie całej inwestycji.

Po nowych informacjach przekazanych przez inżyniera, który opracował koncepcje, do sprawy odniósł się członek zarządu powiatu sanockiego Damian Biskup.

Damian Biskup. Foto: archiwum prywatne

Podczas spotkania z mieszkańcami Białej Góry i Międzybrodzia z dnia 17 maja, władze miasta i powiatu zapewniły mieszkańców, że bez względu na okoliczności, ruch kołowy na obecnym moście zostanie zachowany. Nie ma zatem mowy o tym, żeby w przyszłości spełniał on jedynie rolę kładki pieszo-rowerowej. Stało się zatem jasne, że na przeprawę na Białą Górę trzeba będzie zainwestować spore środki, gdyż remont jest konieczny i pilny. W perspektywie tych faktów warto zaznaczyć, że Sanok niebawem będzie miał pięć mostów. Most Białogórski, Most Olchowski, most przy „Stomilu”, nowy most, który zostanie wybudowany w ramach drugiej części obwodnicy Sanoka oraz most budowany przez miasto w ramach programu Mosty dla regionów – powiedział Damian Biskup i dodał: – Po posiedzeniu komisji transportu, w którym uczestniczyli też mieszkańcy (2 czerwca br.), autor koncepcji modernizacji przeprawy rozwiał wszelkie wątpliwości. Most na Białą Górę może być gruntownie przebudowany i dostosowany do dzisiejszych wymogów technicznych.

Do sprawy wrócimy w przyszłym tygodniu.

foto (2): archiwum eSanok.pl

Przypomnijmy.

Temat przyszłości niszczejącego mostu na Białą Górę opisywaliśmy przed wakacjami kompleksowo. Wszystko zaczęło się od petycji podpisanej przez ponad 500 mieszkańców, dotyczącej przede wszystkim zachowania ruchu kołowego na funkcjonującej od 45 lat przeprawie po wybudowaniu przez miasto nowego mostu. Pisaliśmy o tym tutaj: SANOK. Petycja w sprawie mostu. Podpisy ponad 500 mieszkańców i tutaj: SANOK. Mieszkańcy osiedla BIAŁA GÓRA: Jak dojedziemy do domów?! (VIDEO, ANKIETA).

Wywołane w ten sposób do tablicy władze powiatu, przedstawiły efekty pracy z ostatnich miesięcy. Kwestia konieczności remontu mostu na Białą Górę znajdowała się bowiem wśród priorytetów do wykonania w niedalekiej przyszłości dla starosty oraz współpracowników. Szef powiatowych struktur Stanisław Chęć starał się rozwiać wątpliwości dotyczące przejazdu samochodów: MOST na BIAŁĄ GÓRĘ. Starosta: Ruch samochodów będzie zachowany! (VIDEO).

Zorganizowano też spotkanie z mieszkańcami i tam również potwierdzono deklarację dotyczącą zachowania ruchu kołowego: SANOK. Obiecanki cacanki w sprawie mostu na Białą Górę? (VIDEO). Przedstawiono także trzy koncepcje modernizacji i rozbudowy przeprawy: Most na Białą Górę można kompleksowo przebudować. Za 12 mln złotych (ZDJĘCIA). Opracowania stworzyło Biuro Inżynierskie MostRES. Dokumenty były gotowe w lutym 2022 roku. Za ich stworzenie powiat zapłacił około 30 tys. złotych. Specjaliści w zakresie budowy i eksploatacji mostów przedstawili trzy koncepcje modernizacji mostu.

W skrócie (odsyłamy do szerszej analizy pod powyższym linkiem), pierwsza koncepcja zakładała wykonanie podstawowych prac, wydłużających okres bezpiecznej eksploatacji za około 3,5 mln złotych. W ramach drugiej koncepcji zaproponowano pozostawienie istniejącej konstrukcji dźwigarów głównych mostu z uwzględnieniem ich kompleksowego remontu i zwiększeniu rozstawu oraz wykonanie nowej, szerszej części jezdnej pomostu, tj. stalowych poprzecznic i stalowej płyty ortotropowej. Taki zakres prac pochłonąłby około 6,5 mln złotych. Trzecia z wersji projektowych zakłada przede wszystkim budowę nowych przęseł. Z perspektywy przedstawionego opracowania, to kompleksowa modernizacja mostu na Białą Górę. Przewiduje ona demontaż istniejącego przęsła z elementów drogowego mostu składanego DMS-65 i wykonanie nowej konstrukcji. Tutaj koszt wzrósłby do około 11,5 mln złotych.

Sprawę komentował Jan Wydrzyński, były radny Rady Miasta Sanoka oraz były dyrektor sanockiego MOSiRu: KOMENTARZ: „Święta wojna po sanocku”?

foto nagłówek: grafika poglądowa

07-09-2022

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook

lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)