REKLAMA
REKLAMA

Kurs AutoCad w Dreźnie dla ambitnych uczniów „Mechanika“

Od wielu lat Zespół Szkół nr 2 w Sanoku wychodząc naprzeciw potrzebom swoich uczniów, organizuje w ramach programu Erasmus+ zagraniczne praktyki zawodowe, a także dodatkowe staże, w których mogą brać udział uczniowie  kierunków technik mechanik, technik teleinformatyk, technik pojazdów samochodowych, technik ochrony środowiska oraz uczniowie Branżowej Szkoły: mechanik, elektromechanik samochodowy i operator obrabiarek skrawających. Najbardziej ambitni zdobywają w ten sposób dodatkowe kwalifikacje i doświadczenie zawodowe, co podnosi ich atrakcyjność na rynku pracy.

Dziewiętnastu uczniów sanockiego „Mechanika”  kilka dni temu wróciło z dwutygodniowego kursu AutoCad, który odbył się w Dreźnie – najpiękniejszym mieście Saksonii. Szkolenie to cieszy się corocznie dużym zainteresowaniem – był to już piąty wyjazd, tym razem w ramach kolejnego projektu Erasmus+ pt. „Praktyki w Anglii, Niemczech i Portugalii szansą lepszego startu zawodowego”.

Tego typu szkolenie można odbyć oczywiście w kraju, jednak należy podkreślić, że organizator stażu w Dreźnie – firma WBS z Berlina – prowadzi zajęcia na bardzo wysokim poziomie, potrafiąc jednocześnie zaznajomić uczniów z tajnikami projektowania. Co więcej, kursanci oprócz możliwość rozwijania umiejętności projektowania w programie, którego podstawy poznają na zajęciach w szkole, mają sposobność używania go w angielskiej wersji językowej. Komunikacja na zajęciach oraz końcowe prezentacje prowadzone są z założenia w tym języku. Uczestnicy stażu mają także sposobność przebywania przez dwa tygodnie w pięknym otoczeniu historycznego Drezna, a co za tym idzie w środowisku niemieckojęzycznym. Sytuacja ta zmusza ich do używania języka niemieckiego podczas codziennej komunikacji – co stanowi doskonałe ćwiczenie podstawowych umiejętności drugiego nauczanego w szkole języka. Wolny czas kursantów obfituje w sporo różnorodnych atrakcji. I tu warto przywołać przynajmniej kilka z nich, tj.: zwiedzanie Pragi – jednej z najpiękniejszych stolic europejskich, zwanej „Paryżem Wschodu” – ze szczególnym uwzględnieniem jej historycznego centrum, czy też weekendowa wycieczka do Berlina – stolicy Niemiec.

Jak wspominają wyjazd uczniowie i nauczyciele? „W pierwszych dniach pobytu uczniowie zapoznali się z funkcjami 2D w programie AutoCAD 2018. Każdy uczestnik miał do dyspozycji własny komputer z odpowiednim oprogramowaniem. Wszyscy, by dobrze wykonać ćwiczenia, pracowali zgodnie z podanymi wymiarami elementów, z uwzględnieniem ich kształtu, a zwłaszcza obszaru roboczego programu. Podstawowe operacje i polecenia należało wykonywać bardzo uważnie. Po zapoznaniu się z poleceniami rysowania i edycji, stażyści projektowali podstawowe obiekty technicznie, np. zawias, płytę napędu czy dźwignię itp.” – wspomina opiekun grupy, pan Mirosław Matuła.

Uczniowie zgodnie twierdzą, że najciekawsze było modelowanie 3D – projektowanie części np. koła, amortyzatorów, świec zapłonowych, zawieszenia itp. Oczywiście stażyści musieli też zająć się tworzeniem widoku i przekroju części i złożeń, a nawet ich animacją. Na zakończenie zajęć uczestnicy wykonali projekt danego podzespołu i przygotowali prezentację, w której zawarto informacje na temat wykonywanych czynności.

Oprócz „ciężkiej pracy”, jaką musieli wykonać kursanci w trakcie codziennych ćwiczeń w programie AutoCAD, podczas tzw. czasu wolnego – jak już wspomniano – przewidziano dla nich wiele atrakcji, np.: zwiedzanie zabytków Pragi, odwiedzenie Muzeum Wojskowo-Historycznego Bundeswehry, wycieczkę do Muzeum Transportu i Komunikacji, a także wyjazd do Berlina.

Na początku była Praga… Barwna prelekcja przewodnika umożliwiła zwiedzającym poznanie zabytków tego pięknego miasta. Nie obeszło się bez szczegółowej kontroli bagażów podręcznych, gdyż w programie było zwiedzanie Pałacu Prezydenckiego. Ze względu na zwiększone ryzyko zamachów każdy turysta musiał poddać się wcześniej wspomnianej kontroli.

Muzeum Wojskowo-Historyczne Bundeswehry „Militär-historisches Museum der Bundeswehr” – kolejna atrakcja turystyczna – w swoich zasobach posiada eksponaty pochodzące nawet z 1300 roku; związane są one oczywiście z wojskiem. Uczniowie mogli podziwiać nie tylko broń, pojazdy, statki, ale również ubiory z epoki. Jednym z ciekawszych miejsc w muzeum była ściana, która reprezentowała efekt wybuchu bomby atomowej w Hiroszimie. Można było na niej zobaczyć cień, jaki pozostawiały osoby po wybuchu bomby.  Kolejnym ważnym miejscem dla zwiedzających było Muzeum Transportu i Komunikacji w Dreźnie „Verkehrsmuseum Dresden”. Uczniowie mieli okazję dowiedzieć się, jak rozwijała się dziedzina transportu – począwszy od pierwszych pojazdów (bez silnika), aż do pojazdów, które posiadały silniki spalinowe i elektryczne.  

W Berlinie młodzież „Mechanika” miała okazję zobaczyć pozostałości Muru Berlińskiego i wiele innych zabytkowych budowli miasta. Dwugodzinna wycieczka, dzięki pani przewodnik, która z pasją opowiadała o zwiedzanych miejscach, na długo pozostanie w pamięci uczniów ZS 2.

Pobyt w Dreźnie minął szybko. Wszyscy uczestnicy cali, zdrowi i bardzo zadowoleni powrócili do Sanoka. Każdy dzierżył w ręku certyfikat potwierdzający kwalifikacje z programu AutoCad 2018 oraz Europass Mobilność, potwierdzający ich umiejętności, honorowany w całej Europie.

W Zespole Szkół nr 2 przygotowują się do wyjazdów szkoleniowych w ramach kolejnego projektu dwie następne grupy: 16 uczniów z kierunku ochrona środowiska oraz mechanik samochodowy odbędzie dwutygodniowy staż we Włoszech w lipcu tego roku, natomiast 20-osobowa grupa z kierunku technik pojazdów samochodowych, teleinformatyk i mechanik uda się na czterotygodniowe praktyki do Hiszpanii już we wrześniu.

Uczniowie ZS 2 co roku przekonują się, że warto korzystać z możliwości rozwoju swoich umiejętności i wiedzy, które w bardzo atrakcyjnej formie oferowane są przez nowoczesną szkołę z tradycjami – jaką jest niewątpliwie sanocki „Mechanik”.

Artykuł sponsorowany
materiały nadesłane

 

08-03-2019

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook