WIELKI CZWARTEK (transmisja zakończona)
Parafia Przemienienia Pańskiego w Sanoku
http://www.esanok.pl/kamery_sanok/index.html
„W pierwszy dzień Przaśników przystąpili do Jezusa uczniowie i zapytali Go:
«Gdzie chcesz, żebyśmy Ci przygotowali Paschę do spożycia?»” – pisze ewangelista Mateusz (26, 17).
Wracamy wspomnieniami do takich miejsc jak: Wieczernik, Ogród Oliwny, Pałac Najwyższego Kapłana. W Wieczerniku, w „sali położonej na górze” (por. Mk 14, 15; Łk 22, 12) odprawił Jezus pierwszą Mszę św. Była to uczta pożegnalna, ale i prorocza zarazem, bo zapowiadała krwawą Ofiarę na krzyżu. W tym miejscu Eucharystia była nieprzerwanie sprawowana aż do XVI wieku. Później zajęli je muzułmanie, a dziś należy do Żydów.
W Getsemani Jezus w sposób przejmujący – krwawy w sensie dosłownym, modlił się przed złożeniem swojej ofiary. Tam też został pojmany i doprowadzony przed oblicze władz religijnych w celu przeprowadzenia kuriozalnego śledztwa, które miało ukryć zbrodnię.
Wielki Czwartek to dzień radości z darów Bożych – sakramentów Eucharystii i kapłaństwa oraz przykazania miłości. To również czas współcierpienia razem z Jezusem, którego apogeum przeżywać będziemy dzień później.
Umycie nóg
Na pamiątkę umycia przez Chrystusa nóg apostołom podczas Mszy Wieczerzy Pańskiej celebrans – sprawujący Ofiarę Eucharystyczną kapłan – obmywa nogi 12 mężczyznom. Jest to przypomnienie fundamentalnej zasady moralnej chrześcijaństwa, czyli przykazania miłości. Gest ów wyraża także prawdę, że Kościół nie jest po to, żeby mu służono, lecz aby służyć.
Za czasów św. Benedykta gest ten był praktykowany codziennie przy wydawaniu żywności ubogim. Ten obrzęd nazywa się także mandatum – od łacińskiego tłumaczenia słów Jezusa: Mandatum novum do vobis – „Przykazanie nowe daję wam”.
Przeniesienie Najświętszego Sakramentu
Symbol znany od XII wieku. To znak uwięzienia Pana Jezusa. W średniowieczu zaczęto budować specjalne ołtarze, nazywane ciemnicami, w których umieszczano Najświętsze Postaci. Dziś miejsce, do którego procesyjnie przenosi się Eucharystię, nazywamy ołtarzem wystawienia.
Obnażenie ołtarza
Po zakończonej Eucharystii kapłan lub diakon zdejmują z ołtarza obrusy. Odarty ołtarz, który jest symbolem Jezusa Chrystusa, oznacza odarcie Go z szat podczas męki krzyżowej. Niektórzy widzą w tym symbolu również opuszczenie przez najbliższych oraz rezygnację z najmniejszych pozorów bóstwa dla naszego zbawienia. Do X-XI wieku ta symbolika była stosowana codziennie. Po każdej Mszy św. zdejmowano z ołtarza obrusy, aby przed następną je nałożyć.
Kołatki
Od Mszy Wieczerzy Pańskiej aż do Liturgii Światła w Wielką Sobotę nie używa się dzwonków. Zamiast nich w kościołach słyszymy kołatki. To także znak żałoby po Zbawicielu, który odchodzi. Rodzaj „postu dla uszu”, tak jak „postem dla oczu” są zakryte od V niedzieli Wielkiego Postu krzyże i obrazy w kościołach. Używanie kołatek jest znane od czasów karolińskich.
Źródło: www.niedziela.pl/artykul_w_niedzieli.php?doc=tr200615&nr=0#B
Życzenia Wielkanocne Proboszczów sanockich Parafii: ks. prałata Andrzeja Skiby, o. Gwardiana Zbigniewa Kubita, ks. prałata Feliksa Kwaśnego, ks. kanonika Piotra Buka, ks. Michała Błaszkiewicza, ks. Roberta Wyczawskiego.
Życzenia Wielkanocne ks. prałata Andrzeja Skiby – proboszcza Parafii Przemienienia Pańskiego w Sanoku
Życzenia Wielkanocne o. Gwardiana Zbigniewa Kubita – proboszcza Parafii Podwyższenia Krzyża Świętego i Matki Bożej Pocieszenia w Sanoku
Życzenia Wielkanocne ks. prałata Feliksa Kwaśnego – proboszcza Parafii Chrystusa Króla w Sanoku
Życzenia Wielkanocne ks. kanonika Piotra Buka – proboszcza Parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Sanoku
Życzenia Wielkanocne ks. Michała Błaszkiewicza – proboszcza Parafii Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Sanoku
Życzenia Wielkanocne ks. Roberta Wyczawskiego – proboszcza Parafii Wniebowstąpienia Pańskiego w Sanoku
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz