REKLAMA
REKLAMA

SANOK. Dwie obwodnice za 360 mln złotych! „Nowe szanse dla miasta” (VIDEO)

SANOK. Dwie obwodnice za 360 mln złotych! „Nowe szanse dla miasta” (VIDEO)

SANOK / PODKARPACIE. Maksymalnie 39 miesięcy ma trwać budowa II części obwodnicy Sanoka. Droga będzie miała 3 km długości, a na początkowym odcinku wykorzysta przebieg istniejącej DK nr 84, następnie odbije na północ na drugą stronę Sanu. Wybudowane zostaną nowe skrzyżowania, cztery mosty, przepusty i chodniki oraz ścieżki pieszo-rowerowe. Zadanie pochłonie ponad 152 mln złotych.

Największym wyzwaniem będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości całkowitej ponad 300 m i przęśle nurtowym o długości 150 m. Dodatkowo droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.

Przypomnijmy, że cztery lata temu otwarto pierwszą 7-kilometrową część obwodnicy Sanoka. Zadanie kosztowało 210 mln złotych. Podobnie jak wtedy i dziś zadanie powstaje w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic.

WIĘCEJ W MATERIALE VIDEO.

grafika poglądowa

Rusza realizacja II etapu obwodnicy Sanoka

Podpisaliśmy umowę na budowę II etapu obwodnicy Sanoka, która powstanie w ciągu drogi krajowej nr 28. To pierwsze zadanie z Programu budowy 100 obwodnic (PB100) na Podkarpaciu, które wchodzi w etap realizacji. Za przygotowanie projektu budowlanego oraz realizację prac w terenie odpowiedzialna będzie firma Budimex. Wartość umowy to 152,3 mln zł, z czasem realizacji 39 miesięcy (bez okresów zimowych, 16 grudnia – 15 marca, w trakcie prac budowlanych).

Zakres prac

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu sanockiego, miasta i gminy Sanok oraz gminy Zagórz. Połączy odcinek drogi zrealizowany w ramach I etapu z DK28 w Bykowcach na drugim brzegu Sanu.

II etap obwodnicy będzie miał długość ok. 3 km. Na początkowym odcinku wykorzysta przebieg istniejącej DK84, a następnie zostanie skierowana na północ na drugą stronę Sanu. Na wspólnym przebiegu z DK84 droga wyposażona zostanie w pas wielofunkcyjny. W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. dwa skrzyżowania typu rondo w miejscach krzyżowania się obwodnicy z istniejącymi drogami krajowymi (DK84 i DK28). Wykonane zostaną też chodniki, ścieżki pieszo – rowerowe oraz jezdnie dodatkowe do obsługi przyległych nieruchomości.

Ponadto wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: cztery mosty (wszystkie pełniące dodatkowo funkcję ekologiczną), trzy przepusty (w tym jeden pełniący dodatkowo funkcję ekologiczną) i mur oporowy. Największym wyzwaniem będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości całkowitej ponad 300 m i przęśle nurtowym o długości 150 m. Dodatkowo droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.

Cel inwestycji

Istniejący odcinek drogi krajowej nr 28 na terenie Sanoka biegnie przez obszary zwartej zabudowy mieszkaniowej z jednopoziomowymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Oddany do ruchu 30 stycznia 2020 r. I etap obwodnicy Sanoka pozwolił na skierowanie ruchu tranzytowego z kierunku Krosna na DK28 i DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko - Smolnica. Budowa II etapu (ok. 3 km) spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla.

Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce i Korczowej, łączących Unię Europejską z Ukrainą. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Program Budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim

W województwie podkarpackim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) powstanie osiem nowych inwestycji drogowych. Oprócz skierowanego dzisiaj do realizacji II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 oraz obwodnicy Pilzna będącej na etapie postępowania przetargowego, są to jeszcze:

– obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9,

– obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9,

– obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28,

– obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77,

– obwodnica Jasła w ciągu DK73,

– obwodnica Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73.

Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100 w województwie podkarpackim, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji wybudowane zostaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) oraz odcinki dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległych terenów. Inwestycje będą uwzględniać również m.in. budowę i przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogami obwodowymi, budowę i przebudowę systemu odwodnienia korpusu drogowego, budowę urządzeń ochrony środowiska i ruchu drogowego oraz budowę oświetlenia drogowego.

Głównym beneficjentem rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.

źródło: Red., GDDKiA Rzeszów

05-06-2024

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook

lub zaloguj się aby dodać komentarz


Komentarze wyróżnione:
(zarejestrowanych czytelników)

czy oznaczenia są prawidłowe??2024-06-05 12:41:28
1 1
Wjeżdżając na rondo przy Mc Donaldzie od strony Wójtostwa, znaki drogowe wyprowadzają podróżnych przez Dąbrówkę. Łącznik ronda z obwodnicą sie nie przyda? Szkoda , ze sami sobie korkujemy miasto
Odpowiedz
Ja2024-06-07 10:13:50
0 0
Jest dobrze - bez sensu byloby nadrabiac kilometrow i truc sie spalinami, zwlaszcza ze od srodkowego ronda na obwodnicy jest w obie strony pod gore....
Przygody pelikana 2024-06-05 13:48:37
2 0
Głównym beneficjentem rządowego Programu KREDYTÓW na budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego BENEFICJENTÓW NIE BĘDZIE STAĆ NA SAMOCHÓD ALE SPŁACĄ ONI ICH DZIECI I WNUKI
Odpowiedz
Czegoś tu nie rozumię2024-06-05 15:53:58
1 0
Koszt drugiego odcinka obwodnicy Sanoka + nowy most to koszt 152 mln złotych a nowy most ten od Matuszewskiego to koszt ok 110 mln złotych. To albo obwodnica jest bardzo tania albo nowy most (ten koło Kauflandu) bardzo drogi.
Odpowiedz
CUI BONO2024-06-05 20:28:11
1 0
Zapytaj kto trzyma łapę na kredycie, czyli kogo obdarował Matuszewski oczywiście zaufaniem :)
pionier7772024-06-05 19:42:33
1 1
Lepiej byłoby rozdać pieniądze biednym, niż iść bez końca w zaparte z tymi glupoimi inwestycjami. Niedługo chyba zostaniemy zabetonowani i zaasfaltowani za życia i będziemy happy. Czy ktoś położy w końcu temu kres? A czy ktoś zapytał ile terenów leśnych ulegnie dewastacji, aby zaspokoić apetyty 'możnych' ? Czy deweloperka szystko zamierza zamienić za pieniądze? Wszyscy będziemy potem zdychać ze smogow i zatrucia powietrza. Dzisiejszy Sanok to już dawnio nie jest Sanok sprzed 30 lat, kiedy bylo miło oddychać pachnącym igliwiem powietrzem. A co ze Sosenkami? Od kiedy ich zagłada? I gdzie ludzie bedą chodzić na spacery? na Dąbrówkę wśród spalin? Czy ktoś sięw ogóle nad tym zastanowił? I osttanie pytanie: czy Sanok dąży do realizacji planu 100 obwodnic wokól samego siebie, bo tak to wygląda? Przecież wystarczyłoby już to co jest, i o tyle... za dużo...
Odpowiedz
Nie bój nie bój2024-06-05 20:43:18
1 0
Ta alternatywa jest zła. Pomyśl po co rozdawać pieniądze jeśli można dać je zarobić biednym - pieniędzy się nie rozdaje chyba że swoje w innym przypadku to kradzież. O smog się nie martw, bo go nigdy tu w Polsce nie będzie ! Lewica EkoThunbergiczna nazywa tak na potrzeby propagandy NISKĄ EMISJĘ, zobacz film Jaśkowskiego pt .'Smog Medialny' on tłumaczy jak podmieniono pojęcia jedno na drugie żeby postraszyć lud by wymienił piece węglowe na gazowe i uzależnić od dostaw a więc cen gazu. Gaz był wtedy najczystszym źródłem energii a teraz już odkryli że jednak nie, gaz jest BE. Sanok nic nie produkuje na taką skalę jak dawniej bo transformacja ustrojowa przebiegła pomyślnie i zniszczono przemysł. Obejrzyj Kieżuna film ' Jak doszło do tego, że jest jak jest' i poczytaj książkę pt. 'Patologia transformacji'
Ktos2024-06-07 08:47:34
0 0
A co ze skrzyżowaniem do wioski Zahutyń - Mila być poprawa bezpieczeństwa - zapewniali włodarze lewoskręty, dodatkowe pasy ruchu, a jest zwężenie i gorzej niż było - co najmniej 2 wypadki od czasu zmian w tym jeden śmiertelny. czy jedyny sposób na poprawę bezpieczeństwa w tym miejscu to zmiana ograniczenia prędkości z 70km/h na 40 km/h i napuszczanie policji na kierowców?????
Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy (0)
Pokaż więcej komentarzy (0)