REKLAMA
REKLAMA

Paliwo potaniało. Jest szansa na dodatkowe kursy MKS

SANOK / PODKARPACIE. Plan rekompensaty na przyszły rok, jeżeli chodzi o Miejską Komunikację Samochodową i współpracę Sanoka z gminą Sanok oraz Zagórz gotowy. Według jego założeń uda się trochę pieniędzy zaoszczędzić. Ba, jest szansa, że będzie kilka dodatkowych kursów.

Mateusz Pniewski

Zgodnie z umową, która jest zawarta pomiędzy organizatorem (Urząd Miasta), a operatorem (SPGK), Zakład Miejskiej Komunikacji Samochodowej ma obowiązek do końca września, przedstawić plan rekompensaty na rok przyszły.

– Według tego planu skalkulowaliśmy, że gmina Sanok powinna zapłacić za usługi o 14 tys. zł, a gmina Zagórz o 13 tys. zł mniej, niż w roku 2016. To jest kalkulacja przedstawiona na podstawie naszej prognozy – informuje Zbigniew Majczyk, kierownik Zakładu Miejskiej Komunikacji Samochodowej.

W roku 2016 rekompensata z gminy Zagórz ma wynieść 170 tys. zł. Z gminy Sanok byłoby to 140 tys. zł. Jeżeli gminy te zaakceptują planowaną na 2017 rok, niższą rekompensatę, ilość kursów zostanie utrzymana na obecnym poziomie, a może w tych samych pieniądzach, uda się coś jeszcze dorzucić.

– Są plany dodania kilku kursów „6” do Zasławia oraz uruchomienia kursów pracowniczych do Prusieka – podaje Zbigniew Magryta, prezes Zarządu Sanockiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej.

Aby dodatkowe kursy mogły pojawić się w nowym roku muszą zostać spełnione dwa główne warunki. Po pierwsze potrzebna jest zgoda gminy, po której terenach będą jeździć autobusy. Po drugie potrzebna jest odpowiednia ilość pasażerów, korzystających z tych właśnie połączeń. Wydaje się, że ze spełnieniem obu warunków, konkretnie w tych przypadkach, nie powinno być problemu.

Według nieoficjalnych informacji uzyskanych od zainteresowanych samorządów gmina Zagórz, uwzględniając przedstawioną kalkulację, przychyli się do zaproponowanej wysokości rekompensaty. W gminie Sanok planują prawdopodobnie obcięcie dofinansowania o około 25%. Projekty budżetów na przyszły rok mają być gotowe do końca listopada. Dopiero wtedy będzie można rozpocząć rozmowy.

mks

Co sprawiło, że jest taniej?

– Kupujemy paliwo po atrakcyjnych cenach hurtowych. Wprowadziliśmy również pewne działania oszczędnościowe, które także przynoszą efekty. Suma tych oszczędności dała znaczącą kwotę, co pozwala nam realizować kursy taniej – wyjaśnia prezes Zarządu SPGK.

Rocznie sanockie autobusy wykonują ponad 800 tysięcy wozokilometrów. 75% stanowią kursy w granicach administracyjnych Sanoka. Około 14 % na terenie gminy Zagórz i 11 % gminy Sanok.

Wpływy z biletów pokrywają 54 % kosztów.
– Opierając się na danych z Izby Komunikacji Miejskiej, możemy powiedzieć, że ten wskaźnik jest nieco wyższy od średniej krajowej i jest jednym z lepszych wyników w ostatnich latach – podkreśla kierownik Majczyk.

Rocznie z Miejskiej Komunikacji Samochodowej w Sanoku korzysta 1 mln 825 tysięcy pasażerów. Około 25% z tej liczby uprawnionych jest do przejazdów bezpłatnych. W tej grupie znajdują się przede wszystkim osoby, które ukończyły 70 lat.

Bilety miesięczne stanowią 51 % wszystkich przejazdów pasażerskich. Z przejazdów ulgowych korzysta około 56 % pasażerów. Przejazdy normalne to z kolei 44 %.

04-11-2016

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij


Napisz komentarz przez Facebook

lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)