RZESZÓW / SANOK / PODKARPACIE. Centrum Zrównoważonego Transportu zaskarżyło do Komisji Europejskiej decyzję w sprawie cięć w rozkładach jazdy pociągów na terenie województwa podkarpackiego. Zdaniem organizacji jest ono nie tylko niezgodne z zapisami Planu Transportowego, ale i ustawą o transporcie zbiorowym.
CZT wskazuje, że cięcia w rozkłady jazdy pociągów regionalnych, które obowiązują od 1 stycznia są poniżej przyjętego w ubiegłym roku przez sejmik województwa Planu Transportowego.
W związku z tym wystosowało oficjalne pismo do Komisji Europejskiej domagając się wstrzymania wypłat środków unijnych w ramach RPO WP 2007-13.
Ograniczenia, które wymienia CZT dotyczą tras:
1. Rzeszów Główny – Tarnobrzeg – Stalowa Wola Rozwadów (linie kolejowe nr 71, 25, 74, 68). Wg nich Plan Transportowy zakłada ok. 6 par pociągów, w rozkładzie jazdy pociągów od 1.01 jest 5 par pociągów.
2. Trasa Tarnów – Rzeszów Główny – Przemyśl (linia kolejowa 91). Wg nich Plan Transportowy zakłada ok. 16 par pociągów, w rozkładzie jazdy pociągów kursuje ok. 14 par.
3. Trasa Przeworsk – Stalowa Wola (linia kolejowa nr 68). Wg nich Plan Transportowy zakłada ok. 6 par pociągów, w rozkładzie pociągów od 1.01 kursują 3 pary.
4. Trasa Rzeszów Główny – Jasło (linia kolejowa nr 106). Wg nich Plan Transportowy zakłada ok. 6 par pociągów, w rozkładzie jazdy pociągów od 1.01 kursują jedynie 2 pary.
5. Trasa Jasło – Zagórz (linia kolejowa nr 108). Wg nich Plan Transportowy zakłada ok. 6 par pociągów, w rozkładzie pociągów od 1.01 całkowicie zawieszono pociągi regionalne.
CZT wskazuje także na zawieszenie trasy Jarosław – Munina – Horyniec Zdrój – Zamość (linie nr 91 oraz nr 101), ale zostaliśmy poinformowani o jej przywróceniu.
Organizacja uważają, że takie działania ograniczające kursy powodują naruszenie definicji „pasażerskiego transportu publicznego”, bowiem transport nie jest świadczony w sposób ciągły. Przypominają, że na trasie Rzeszów-Jasło zakończyła się finansowana ze środków UE modernizacja linii kolejowej, a pomimo tego, na trasie kursują zaledwie dwie pary pociągów.
Podkarpacie ze środków unijnych sfinansowało także zakup nowoczesnego taboru, który – według wyliczeń CZT – jest trzy razy niższy niż przebieg referencyjny dla tego rodzaju taboru. Sprzeciwiają się „bezczynności” w zakresie wykorzystania maszyn, które mogłyby służyć pasażerom.
CZT oczekuje wyjaśnień, dlaczego mimo poczynionych inwestycji, tabor nie jest wykorzystywany, a wręcz doszło do obcięcia kursów.
Organizatorem przewozów jest zarząd województwa.
Od poniedziałku czekamy na oficjalne stanowisko Urzędu Marszałkowskiego w tej sprawie.
AKTUALIZACJA: W czwartek otrzymaliśmy odpowiedź od rzecznika prasowego Tomasza Leyko :
„Dotychczasowe działania Województwa Podkarpackiego zmierzają do podwyższenia jakości oferty przewozowej w ramach kolejowych przewozów pasażerskich użyteczności publicznej. Opublikowana w mediach informacja dotycząca skargi na Województwo Podkarpackie dotyczącej łamania dyrektywy 1370 i ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, jak również zarzuty związane z: realizowanymi projektami modernizacji linii kolejowych, planem transportowym, zakupem taboru kolejowego, ilością połączeń kolejowych – nie odzwierciedlają w pełni stanu rzeczywistego – są wyrwane z kontekstu przez co wpływają na niekorzystny odbiór tych kwestii przez zainteresowane strony.
W związku z koniecznością szczegółowego odniesienia się do przedstawionych zarzutów odpowiedz w powyższej kwestii zostanie przekazana w dniu 20 marca 2015 r.”
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz