REKLAMA
REKLAMA

Nowy Ford Focus – atrakcyjny bohater codzienności

Pomimo nieustannie rosnącej liczby SUV-ów na drogach, Ford Focus od ponad dwóch dekad utrzymuje swoją ogromną popularność oraz pozycję jednego z najważniejszych samochodów ostatniego trzydziestolecia. Czwarta generacja jedynie potwierdza pozycję tego modelu nie tylko w swojej klasie, ale również na całym rynku motoryzacyjnym.


Od chwili swojej pierwszej prezentacji pod koniec 1997 roku, Ford Focus uchodzi za prawdziwą gwiazdę na czterech kółkach. W latach 2011-2018 był to nadal bardzo dobry, wszechstronny samochód, któremu udało się zachować status lidera w swojej klasie, jednak w porównaniu z arcygenialnym oryginałem z końcówki XX wieku, późniejsze modele nie stanowiły większej rewolucji – były może były zaprojektowane w zbyt zachowawczy sposób. Czwarta generacja ma być powrotem do dawnej chwały.

Nowy Ford Focus ST – najlepszy w swojej klasie

Specjaliści Forda mówią wprost – Focus czwartej generacji został zaprojektowany tak, aby przywoływać wspomnienia doskonałego oryginału. Są przekonani, że właśnie dziś do czynienia mamy z najlepszym samochodem, jaki kiedykolwiek wjechał na międzynarodowe drogi. Takiego zdania jest między innymi Steven Armstrong, dyrektor generalny Forda na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, który twierdzi, że „analizując katalog jego firmy, można śmiało stwierdzić, że czwarta generacja Focusa to najlepszy samochód na świecie”. Wielkie słowa i nawet jeśli jest w nich odrobina marketingowej przesady, to można śmiało potraktować je poważnie.

Skąd ta pewność i samozadowolenie ze strony szefostwa Forda? Dlaczego uważają oni, że nowy Focus to prawdziwy cud na czterech kołach? Być może dlatego, że został on zaprojektowany w taki sposób, by odtworzyć wszystkie elementy, które świat zdążył pokochać w pierwszej odsłonie tego hatchbacka – zwłaszcza pod kątem dynamiki jazdy. A jednak jest to zupełnie nowa propozycja – zdecydowanie lżejsza, bardziej wydajna i wyposażona w onieśmielającą wręcz liczba nowoczesnych technologii mających na celu zwiększenie komfortu, a przede wszystkim bezpieczeństwa jazdy.

Lżejsza, a przy tym sztywniejsza konstrukcja nowego Focusa przysłużyła się realizacji założeń producenta. Czwarta odsłona tego modelu ma o 20% lepszą sztywność skrętną niż poprzedniczki, co odgrywa znaczącą rolę w poprawie właściwości jezdnych i prowadzenia. Co więcej, szerszy rozstaw osi sprawia, że samochód jest bardziej pojemny, mając jednocześnie podobne wymiary, co wcześniejsze jego odsłony. Kolejna kwestia to smuklejsza i niższa sylwetka, która wpływa na lepszą aerodynamikę. Poprawiono również wygląd, do czego wrócimy za moment.

Zmiana dotyczy też konstrukcji pojazdu, jego struktury oraz stanowiącej jego podstawę platformy. Uwagę zwraca przedni grill, który – choć nadal kojarzy się z Focusem – jest bardziej drapieżny. Wygląd samochodu stanowi nadal bezpieczny, ale dostrzegalny krok naprzód w stosunku do wcześniejszych modeli. Przód wydaje się bardziej wydłużony i wyraźnie wygięty ku dołowi, co nadaje Focusowi charakteru drapieżnika gotującego się do skoku. Reflektory mają bardziej nieregularny kształt i są bardziej wyraziste – zapewne dzięki diodom LED, które umieszczono nad każdym reflektorem niczym brwi.

Patrząc na tył samochodu uwagę przyciąga szerokie logo Focusa umieszczone w poprzek klapy tylnej, które może się kojarzyć z modelami Forda z lat 60. poprzedniego stulecia. Czwarta generacja fordowskiej gwiazdy zyskała również nowy profil i uproszczoną linię okien. W poprzednich wersjach samochodu mieliśmy niewielki bulaj, dzięki któremu można było zajrzeć do bagażnika – obecnie jest on częścią tylnych drzwi, co daje pasażerowi większe pole widzenia.

We wnętrzu zapanował modny minimalizm. Nie ma już tej dezorientującej galaktyki przycisków, a wzornictwo stało się bardziej ascetyczne i uniwersalne. Udało się tego dokonać, przenosząc wiele funkcji na duży ekran znajdujący się na desce rozdzielczej. Teraz kierowca ma wszystko pod ręką i dysponuje o wiele łatwiejszym dostępem do swoich ulubionych funkcji.

Focus na sportowo

Samochód z serii ST-Line rozpoznamy dzięki czarnej kratce zderzaka z szerokimi otworami przywodzącymi na myśl plaster miodu. Inną charakterystyczną cechą są zderzaki w stylu „air-blade” ze światłami przeciwmgielnymi i podwójnym wydechem. Sportowe zawieszenie obniża pojazd o całe 10 mm.

Wybierając wersję Titanium zyskujemy skórzane fotele, wielokolorowe oświetlenie otoczenia i głośniki systemu B&O.

Usportowione fotele w Focusie ST-Line obszyto materiałem z włókien siatkowych i okraszono skórzanymi akcentami i charakterystycznymi czerwonymi szwami. Kierownica ma charakterystyczny spłaszczony spód, a pedały hamulca i gazu wykonane są z metalu. Jedynie w klasie ST dostępna jest wersja wagonowa Focusa.

Najbardziej rozpoznawalną wersją wśród Focusów jest Active. Uwagę zwraca podwyższone zawieszenie, które nadaje autu wygląd SUV-a.

Do wyboru dostajemy aż 9 kolorów nadwozia, w tym rubinową czerwień, pomarańczową poświatę, niebieską oazę, niebieski metalik, cienistą czerń, magnetyczny, srebrny pył księżycowy, biały metropolis i mroźna biel.

Ford Focus i nowoczesne technologie

Samochód wjeżdżający na ulice XXI wieku powinien być wyposażony we wszelkie nowinki technologiczne poprawiające komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Dziś auto nie jest po prostu maszyną do jeżdżenia, ale prawdziwym partnerem kierowcy i jego pasażerów. Nieodzownym elementem każdego samochodu reprezentującego tę kategorię jest tempomat. W nowym Focusie zapewnia on 3 tryby: tradycyjny, adaptacyjny (dostosowuje prędkość do tempa samochodu poruszającego się przed nami i utrzymuje pojazd na wyznaczonym pasie) i rozpoznający znaki (pilnuje prędkości jazdy). Nowy Focus świetnie radzi sobie w korkach, samodzielnie zatrzymując się i ruszając równocześnie z samochodami poruszającymi się przed jego maską. Pojazd wyposażony został w system automatycznego parkowania oraz technologię Blind Spot rozpoznającą martwe pole dookoła auta. Kolejnym wartym uwagi systemem jest Cross Traffic Alert, wspomagający kierowcę w trakcie wyjeżdżania tyłem.

O bezpieczeństwo jazdy dbają 3 radary, 2 kamery i 12 czujników ultradźwiękowych, które bezustannie przeczesują teren wokół auta. Nieoceniony system Pre-Collision Assis tradycyjnie pilnuje, by pojazd trzymał się pasa ruchu. Spośród pozostałych technologii wymienić warto system wspomagający manewr omijania przeszkód oraz Driver Alert, który pilnuje, by kierowca był wypoczęty i skupiony na drodze.

Ford Focus silniki – zaglądamy pod maskę

Tym, co wprawia w ruch nowego Forda Focusa, jest 3-cylindrowy silnik 1.5 Ecoboost zapewniający moc 150 KM. Takie „serce” pojazdu to gwarancja wspaniałej jazdy i satysfakcjonujących osiągów. Do setki nowy Focus rozpędza się w 8.9 sekundy, a jego prędkość maksymalna to niezłe 208 km/h. Kierowca może liczyć na wsparcie 8-biegowego automatu.

Niezwykle istotną kwestią pozostaje ekonomia jazdy. W tym przypadku tak naprawdę dużo zależy od samego kierowcy. Ten, kto lubi dodawać gazu i nadmiernie eksploatuje swój samochód, musi się w końcu liczyć z dodatkowymi wydatkami. Spokojna, wyważona i rozsądna jazda, bez ulicznych gonitw i pościgów rodem z „Bullita”, gwarantuje średnie zużycie paliwa na poziomie ok. 6,4 litra. Ekologiczny tryb jazdy może zmniejszyć tę liczbę nawet do ok. 5 litrów. Jazda z prędkością 120 km/h to zużycie blisko 7,7 l/100km. Jeżeli przyspieszymy do 140 km/h, spalimy 8,8 l/100km. W mieście, gdzie korki i postoje na światłach to codzienność, samochód spali nawet 9 l/100km.

Niezachwiana pozycja od ponad 20 lat

Nie bez powodu już od 20 lat Ford Focus utrzymuje swoją wysoką pozycję w świecie motoryzacji. Podążanie z duchem czasu, dokonywanie koniecznych zmian zgodnych z oczekiwaniami klientów, bogate doświadczenie i przystępność cenowa sprawiają, że Ford Focus od 1997 roku nie traci na popularności.

Obecna, czwarta generacja Focusa pojawiła się na rynku w 2018 roku i nawet jeśli na pierwszy rzut oka nie stanowi wielkiej rewolucji, jest to w istocie kolejny poważny krok w ewolucji tego popularnego modelu. Zmiany, których dokonano przygotowując najnowszą generację Focusa, mają uczynić ten model jeszcze bardziej konkurencyjnym wobec jego największych rywali, takich jak nowy Volkswagen Golf 8 i Seat Leon. Zupełnie nowe układy napędowe mają z kolei lepiej odpowiadać nowym – coraz ostrzejszym – przepisom dotyczącymi emisji zanieczyszczeń. Ford Focus to nasz atrakcyjny bohater dnia codziennego – niezmiennie, od ponad 20 lat.

Sprawdź szczegóły czwartej generacji Forda Focusa: https://www.ford.pl/osobowe/focus?vehicleNavCategory=all%20cars

Artykuł sponsorowany
materiały nadesłane

02-12-2020

Udostępnij ten artykuł znajomym: