KOLEJ: Od nowego roku zawieszone połączenie kolejowe Jasło – Zagórz

Prezentujemy informacje dotyczące czasowego zawieszenia części kursów pociągów w ramach przewozów regionalnych. Dotyczy to między innymi składów relacji Jasło – Zagórz, które od nowego roku ponownie znikną z kolejowej mapy Polski.
O SPRAWIE BĘDZIEMY PISAĆ BARDZO SZEROKO.

INFORMACJE DOTYCZĄCE ZMIAN KURSOWANIA POCIĄGÓW W RAMACH PRZEWOZÓW REGIONALNYCH

5. września 2014 r. ogłoszony został przetarg na świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na okres 1.01.-31.12.2015. Jedyna złożona oferta na kwotę 53 400 000 zł, przekraczała w znacznym stopniu (o 11 mln zł) środki przeznaczone na ten cel w budżecie województwa (42 015 922 zł). Brak wystarczających środków spowodowany jest głównie przez zmniejszenie przez rząd tzw. janosikowego.

W związku z tym przetarg został unieważniony. Ogłoszony został kolejny, z tymże dokonano racjonalizacji wydatków (zawieszono kursy o małym zainteresowaniu i niskiej rentowności) oraz skrócono okres na realizację zamówienia do 10 miesięcy, samorząd województwa poczyni wszelkie możliwe działania aby wygospodarować środki finansowe na wykonanie usługi w pozostałych miesiącach roku 2015.

Główne przyczyny czasowego ograniczenia kursów:
– brak wystarczających środków w budżecie województwa, spowodowane głównie znacznym zmniejszeniem tzw. janosikowego
– małe zainteresowanie pasażerów likwidowanymi połączeniami (szczegółowe dane do każdej linii poniżej)
– w roku 2014 w okresie trzech pierwszych kwartałów pokrycie kosztów uruchomienia pociągów przychodami wynosiło średnio tylko ok. 5%.
– Pozostałe 95% kosztów pokrywane było z rekompensaty z Urzędu Marszałkowskiego. Dzięki zawieszeniu połączeń zostaną zaoszczędzone środki, które będą wydatkowane na przewozy regionalne i dalsze usprawnienie ruchu pasażerskiego
Zawieszenie kursów ma charakter czasowy. Związane jest to również w przygotowaniami do wprowadzenia Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Uruchomione w tym roku nowe kursy są również wstępem do wprowadzenia PKA. Na wspomnianych połączeniach prowadzone będą dokładne analizy korzystania z transportu kolejowego jaki i konkurencyjnego transportu autobusami i busami.
Projekt ten w założeniu ma znacznie poprawić w ruchu pasażerski na Podkarpaciu. Uwzględnia prowadzenie ruchu w zakresie linii kolejowych:
– L71 odcinek Rzeszów-Kolbuszowa,
– L91 odcinek Dębica – Rzeszów – Przeworsk,
– L106 odcinek Rzeszów –Strzyżów,
– do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka.
Podmiejska Kolej Aglomeracyjna będzie obejmować także:
– budowę lub przebudowę przystanków, mijanek, dróg dojazdowych i parkingów w systemie park&drive;
– zakup  nowoczesnego taboru;
– budowę lub przebudowę zaplecza technicznego i organizacyjnego (m. in. myjnia);
– budowę połączenia kolejowego do Portu Lotniczego Rzeszów–Jasionka.
Szacunkowy koszt projektu brutto ok. 400 mln zł, w tym 320 kosztów kwalifikowanych. Planowane wykonanie projektu ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Jednocześnie prowadzone będą analizy ruchu kolejowego, krzyżującego się z nim ruchu autobusów i busów w celu stworzenia optymalnego rozkładu jazdy pociągów regionalnych. Wówczas nie można wykluczyć, że część zawieszonych pociągów wróci do rozkładu jazdy. Pasażerski transport kolejowy ma służyć jako środek transportu do pracy czy szkoły, ale także być skomunikowany z innymi dalekobieżnymi pociągami lub liniami autobusowymi. Założeniem zarządu jest aby w najbliższym czasie jak najwięcej osób korzystało z transportu kolejowego. W tym celu podjęte zostaną konkretne działania. M.in. cena biletu na połączenie kolejowe nie może przekraczać średniej ceny biletu na połączenie autobusowe na danej trasie. Zarząd będzie prowadził rozmowy z samorządami lokalnymi w zakresie dowozu pasażerów z centrów miast do stacji kolejowych oraz w zakresie budowy parkingów przy stacjach kolejowych lub też dotyczące inne formy współpracy przy przewozach kolejowych. Analizowane będą udzielane koncesje na przewozy pasażerskie komunikacja autobusową, tak aby funkcjonowały tylko na liniach niekonkurencyjnych w stosunku do linii kolejowych. Wszystkie działania mają spowodować powrót pasażerów do transportu kolejowego w najbliższych latach.

LISTA ZAWIESZONYCH LINII ZE STATYSTYKĄ
- Linia 108 (Jasło – Zagórz).
4 połączenia zawieszono.
W 2014 r.  >> średnia frekwencja 11 osób w pociągu >> średnia rentowność ok. 5 %
Zawieszenie połączeń do czasu zakończenia modernizacji linii w perspektywie 2014-2020
- Linia 91 (Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl).
5 połączeń zawieszonych.
W 2014 r.  >> średnia frekwencja ok. 22 osoby na pociąg  >>  rentowność 8%.

Dodatkowo w godzinach szczytu zostaną uruchomione połączenia:
– Rzeszów – Łańcut – Przeworsk – 2 pociągi
– Przeworsk – Łańcut – Rzeszów – 2 pociągi
Połączenia będą umożliwiać dojazd pasażerów z Przeworska i Łańcuta do firm zlokalizowanych w Rzeszowie oraz w strefie inwestycyjnej w Rogoźnicy w odpowiednich godzinach ich pracy.
- Linia 106 (Rzeszów – Jasło).
W 2014 r.  >> średnia frekwencja 10 osób na pociąg >> rentowność 5%
6  połączeń zawieszonych, 4 połączenia ze zmienionymi godzinami kursowania dostosowane do pasażerów.
Zawieszenie połączeń do czasu zakończenia modernizacji linii w perspektywie 2014-2020. Rozważa się uruchomienie dodatkowych połączeń kolejowych w relacji Rzeszów – Boguchwała od dnia 1.06.2015. Relacja ta wymaga jednak uruchomienia dowozów pasażerów od centrum miasta Boguchwała do stacji kolejowej. W tej sprawie zostaną podjęte rozmowy z władzami miasta Boguchwała.
- Linia 68 (Przeworsk – Stalowa Wola Rozwadów).
W 2014 r.  >> średnia frekwencja 40-45 osób na pociąg >> rentowność na poziomie ok. 15%.
Zawieszono 6 połączeń.
- Linia 101 (Jarosław – Horyniec-Zdrój – Zamość).
W 2014 r.  >> średnia frekwencja 20-25 osób na pociąg >> średnia rentowność 8 %
Zawieszono 10 połączeń, zmiana godzin 4 połączeń, godziny kursowania dostosowano do pasażerów.
Połączenia weekendowe skierowane szczególnie do studentów oraz uczniów uczęszczających do zamiejscowych szkół wracających do domu i do osób korzystających z usług kuracyjno-zdrowotnych uzdrowiska Horyniec-Zdrój. Przy zmianie rozkłady jazdy w czerwcu 2015 r. będą uruchamiane dodatkowe pociągi do Zamościa w miesiącach letnich.
Dodatkowe połączenia linia 71/68
Rzeszów – Tarnobrzeg – 1 pociąg
Tarnobrzeg – Rzeszów – 1 pociąg
Rzeszów – Kolbuszowa – 1 pociąg
Kolbuszowa – Rzeszów – 1 pociąg
Rzeszów – Głogów Młp. (przez Rogoźnicę) – 2 pociągi
Głogów Młp – Rzeszów (przez Rogoźnicę) – 2 pociągi
Połączenia będą umożliwiać dojazd ludzi do pracy w firmach w strefie w Rogoźnicy k. Rzeszowa, Kolbuszowej, Nowej Dęby i Tarnobrzega.

O SPRAWIE BĘDZIEMY PISAĆ BARDZO SZEROKO JUŻ NIEBAWEM

materiały nadesłane

|
reklama

Napisz komentarz:

Jeśli chcesz, aby przy Twoim komentarzu pojawił się avatar, zarejestruj swój adres e-mail w gravatar.com.
"UWAGA! Komentarze niezgodne z regulaminem serwisu nie będą publikowane. Zachęcamy do kulturalnego wyrażania opinii na temat artykułów oraz unikania personalnych ataków słownych."