SANOK / PODKARPACIE. Publikujemy nowe informacje w sprawie zmian w Podkarpackim Banku Spółdzielczym w Sanoku. W rozmowie z naszym reporterem, Filip Dutkowski – rzecznik prasowy Bankowego Funduszu Gwarancyjnego tłumaczy, co nas czeka w najbliższych dniach. Odpowiada również na pytanie czy PBS mógł wcześniej poinformować swoich klientów o nadchodzącej restrukturyzacji.
Dzisiaj rano Sanok obiegła informacja o wstrzymaniu funkcjonowania Podkarpackiego Banku Spółdzielczego w Sanoku i rozpoczęciu przymusowej restrukturyzacji. Sanoczanie i wszyscy inni klienci banku nie mogą wybierać pieniędzy z bankomatów, ani zapłacić za zakupy kartą płatniczą. Nieczynne są wszystkie placówki PBS.
Najważniejszą informacją dla klientów indywidualnych jest to, że klienci detaliczni (indywidualni), w tym osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, a także mikrofirmy, oraz MŚP, zachowują swoje środki w całości. Taką wiadomość przekazał Filip Dutkowski, rzecznik prasowy Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, którego poprosiliśmy o dodatkowe wyjaśnienia.
Tomasz Sokołowski, Esanok.pl: Dlaczego PBS nie poinformował swoich klientów o tym, że może dojść do restrukturyzacji? Wielu mieszkańców naszego regionu zostało zaskoczonych niekiedy w trakcie zakupów czy podczas wykonywania transakcji w bankowości elektronicznej.
Filip Dutkowski, rzecznik prasowy Bankowego Funduszu Gwarancyjnego: Proces przymusowej restrukturyzacji rozpoczyna się w momencie doręczenia decyzji bankowi. O tym, że w banku zostanie przeprowadzona restrukturyzacja, PBS dowiedział się dzisiaj rano. Zgodnie z przepisami nie można informować o takich działaniach wcześniej. PBS nie mógł przekazać swoim klientom informacji w tej sprawie.
T.S.: Czy w najbliższy wtorek wszyscy klienci PBS będą mogli wybrać pieniądze z banku?
F.D.: Wszyscy klienci PBS zostaną przeniesieni do nowego podmiotu Banku Nowego BFG, w którym 100% udziałów posiada Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Takie rozwiązanie oznacza stabilność kontynuacji działalności. Klienci PBS – zagrożonego upadłością, zostaną przeniesieni do Banku Nowego BFG S.A., który mając 100 mln zł kapitału gwarantuje kontynuację jego działalności. Środki klientów indywidualnych będą w pełni gwarantowane i w pełni chronione. Od wtorku 21 stycznia 2020 roku klienci będą obsługiwani jak do tej pory. Będą działać bankomaty i karty płatnicze, a także bankowość elektroniczna. Będą funkcjonować te same dane do logowania. W skrócie, będzie można dysponować swoimi środkami poprzez wszystkie dostępne kanały.
T.S.: Co z jednostkami samorządu terytorialnego? Wiele urzędów zlokalizowanych na południu Podkarpacia posiada rachunki właśnie w PBSie.
F.D.: Istotna część środków jednostek samorządu terytorialnego zostanie przeniesiona do nowego banku. Pewna część pozostanie jednak w PBSie w celu pokrycia strat. Trzeba tutaj podkreślić, że gdyby doszło do upadłości PBSu, środki samorządów nie byłyby w żaden sposób chronione i jednostki te, musiałyby się pogodzić z ich utratą. Dzięki restrukturyzacji, uratowana zostanie istotna część zgromadzonych środków.
T.S.: Czy wszyscy pracownicy PBSu mogą być spokojni o pracę?
F.D.: Wszyscy pracownicy, którzy wyrażą taką wolę zostaną przeniesieni do nowego banku i zachowają stanowisko. Nie dotyczy to jedynie zarządu, który został rozwiązany. Zawieszone zostały także kompetencje rady nadzorczej.
T.S.: Dziękuję za rozmowę.
O czasowym zawieszeniu działalności PBS pisaliśmy TUTAJ:
SANOK: Bank PBS czasowo zawieszony! Trwa przymusowa restrukturyzacja (FOTO)
SANOK: „Do wtorku bez jedzenia”. Klienci o zamknięciu banku (VIDEO, SONDA)
PBS Bank zamknięty. Problemy samorządów (KOMUNIKAT)
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz